Topic: Rikta en domän till en Apache-server?

Hej hej.

Kör nu Apache på min windowsburk här hemma, men jag fattar inte hur jag ska knyta den till en katalog i Apache.

Har läst manualerna men förstår inte speciellt mycket av det där.

// Gardell

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Jag antar att du menar en subdomän eller? T.ex. bla.gardell.com?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by Gardell 2004-02-22 13:25)

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Det beror väl på.

Det gäller då www.gurkburk.net, bara gurkburk.net och diverse subdomäner.

// Gardell

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Ok, jag antar att du har pekat domänen och eventuella subdomäner mot ditt IP. När du gjort det är det bara en fråga om att redigera httpd.conf. Min ser ut såhär för www.punbb.org och forums.punbb.org:

NameVirtualHost *

<VirtualHost _default_>
    DocumentRoot /sökväg/till/siten
    ServerName www.punbb.org
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot /sökväg/till/forumet
    ServerName forums.punbb.org
</VirtualHost>

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Precis!

Tackar tackar!

// Gardell

6

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

NameVirtualHost *

<VirtualHost _default_>
    DocumentRoot /wwwroot/
    ServerName broody.mine.nu
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot /wwwroot/punbb/
    ServerName forums.broody.mine.nu
</VirtualHost>

Ska man skriva in så direkt i httpd.conf och spelar det någon roll var, jag försökte och startade om apache och då ville det inte starta så jag var tvungen att ta bort det för att det skulle fungera, någon som vet vad jag gjorde för fel?

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Jag brukar lägga det sist. Virtualhost-grejerna ligger sist i standardconfen.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Jag la det sist, prövade först det funkade inte, la det sist samma sak, jag kör Apache 2.0.48 kan det vara med min version att ni kör annan? DocumentRoot /wwwroot/ är samma som C:\wwwroot\ ?

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Nah, om du kör Windows måste du nog ändra på sökvägarna, så de är i "Windows style".

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

10

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Jo jag kör Windows XP, har burken mest som test PHP server men kul med ett forum. Hur menar du med "Windows style" är det C:\wwwroot\ etc?

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Okej nu fick jag det att fungera utan error men när jag går in på http://forum.broody.mine.nu så kommer det bara till starta sidan dvs http://broody.mine.nu (apache startsidan har ej ändrat själv än)

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Hmm, varför det blir så vet jag faktiskt inte på rak arm.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

13 (edited by Broodhill 2004-03-05 21:05)

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Hmph, får väl försöka igen annars lägga ner det, men vore kul om det ville fungera, men men, en till fråga då när jag ändå skriver någon som vet en bra mailserver gratis helst och inte allt för svårt att konfiuera heller, vill ju att allt skall fungera smile

Edit! Var får man tag på kod för att t.ex lägga till på en start sida som visar de senaste inläggen i forumet och länk till dem precis som du har på www.punbb.org ? big_smile

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Broodhill wrote:

Hmph, får väl försöka igen annars lägga ner det, men vore kul om det ville fungera, men men, en till fråga då när jag ändå skriver någon som vet en bra mailserver gratis helst och inte allt för svårt att konfiuera heller, vill ju att allt skall fungera smile

Edit! Var får man tag på kod för att t.ex lägga till på en start sida som visar de senaste inläggen i forumet och länk till dem precis som du har på www.punbb.org ? big_smile

Du kan använda extern.php som följer med PunBB för att uppnå det.

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Vilket program kan man öppna extern.php i så det ser bra ut, öppnade med notepad men ingen struktur alls såg inget alls, men man kunde se i IE men kan ju inte ändra, någon som vet en bra text editor?

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Jag använder själv UltraEdit, men det är nog lite overkill om du bara ska redigera en fil. Prova med Wordpad.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Rickard wrote:

Jag använder själv UltraEdit, men det är nog lite overkill om du bara ska redigera en fil. Prova med Wordpad.

Nah, hellre Notepad, dvs Anteckningar wink

// Gardell

Re: Rikta en domän till en Apache-server?

Gardell wrote:
Rickard wrote:

Jag använder själv UltraEdit, men det är nog lite overkill om du bara ska redigera en fil. Prova med Wordpad.

Nah, hellre Notepad, dvs Anteckningar ;)

Jo, man använder inte Wordpad om man inte måste, men i det här fallet är Notepad värdelös. Broodhill upplevde nämligen det notoriska problemet med Notepad och det faktum att det inte kan visa UNIX-radbrytningar korrekt.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."