Topic: syndax higlighting för php

de vill jag ha, såsom i vbullitin [php] <? echo (); ?> [/php
smile]

Re: syndax higlighting för php

Det skulle jag väl kunna ordna :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: syndax higlighting för php

låter bra de smile

Re: syndax higlighting för php

om man fixar till php så bör man väll fixa till c/c++, delphi, vb och alla andra språk också?

"Tack Sverige! Vi ses!"

Re: syndax higlighting för php

Precis. Jag har beslutat mig för att skita i det.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: syndax higlighting för php

är inte det jobbigt? jag menar, jag har ingen aning om hur man ska göra, förutom att "hårdkoda" det. alltså, göra varje kommando för sig, det lär väl finnas nån smidig lösning eller?

Jasså?

Re: syndax higlighting för php

Jo, det är jobbigt som fan att göra syntax highlighting för många olika språk. Det är helt enkelt "out of the question". Att göra det för php är enkelt, men det känns som jag sa innan lite skumt att bara stöda det för php.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: syndax higlighting för php

Kennel wrote:

Jo, det är jobbigt som fan att göra syntax highlighting för många olika språk. Det är helt enkelt "out of the question". Att göra det för php är enkelt, men det känns som jag sa innan lite skumt att bara stöda det för php.

om de hade varit ett asp forum med bara php syntaxhighlightning så hade ja hölle med, nu är de gjort i php så då är de väl inte helt galet att bara ha de ? wink

eller de kanske finns möjligthet till något plugin stöd av något slag så den som absolut vill ha något annat språk kan skriva in de själv lite lätt (lägga in lätt, inte skriva själva delen som gör de då menar jag) smile

Re: syndax higlighting för php

Att forumet är skrivet i PHP påverkar väl ingenting? Det påverkar inte användaren på något sätt.

Jag vill dessutom, som jag så många gånger påpekat, försöka hålla forumet så rent som möjligt. Såna här "features" vill jag speciellt hålla mig borta ifrån.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: syndax higlighting för php

Kennel wrote:

Att forumet är skrivet i PHP påverkar väl ingenting? Det påverkar inte användaren på något sätt.

Jag vill dessutom, som jag så många gånger påpekat, försöka hålla forumet så rent som möjligt. Såna här "features" vill jag speciellt hålla mig borta ifrån.

jaja, ja ger väl mej då wink

11

Re: syndax higlighting för php

läste på lite om det, det finns en funktion som heter highlight_file() , man kan även använda show_source() . php.net använder själva den till sin "source" funktion. Så vill absolut ha en sån funktion så tar den inte så lång tid att lägga till

Jasså?

12

Re: syndax higlighting för php

kan man som admin stänka av vilka pun-tags som ska användas?
om man inte vill har bilder tex ?

lllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
uhm leet?

Re: syndax higlighting för php

thrawn wrote:

läste på lite om det, det finns en funktion som heter highlight_file() , man kan även använda show_source() . php.net använder själva den till sin "source" funktion. Så vill absolut ha en sån funktion så tar den inte så lång tid att lägga till

Jo, jag vet att det är relativt enkelt att göra, men det spelar ingen roll. Att ha syntax highlighting för ett språk är dumt och det kommer inte hända. Ni får göra ett eget hack i så fall när forumet är släppt.

GÖWD wrote:

kan man som admin stänka av vilka pun-tags som ska användas?
om man inte vill har bilder tex ?

Nope, men just img-taggen kan man stänga av.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

14

Re: syndax higlighting för php

Varför inte helt enkelt lägga in en adminfunktion där man kan administrera taggar?
Lägga till egna, och ta bort dom nuvarande osv.

Gör funktionen lite mer dynamisk istället för statisk smile

Re: syndax higlighting för php

Jo, det är ett alternativ, men det är inte riktigt så enkelt som det låter. Ta t.ex. code-taggen. Text i en code-tag ska inte parsas som annan text (som det är nu gör den det, men det ska fixas till version 1.1). Ett annat exempel är en php-tag. Där ska texten mellan start- och slut-taggen köras genom show_source(). Hur skulle man kunna administrera det på något enkelt sätt?

Sen ska detta forum, som jag sagt så många gånger förut, inte konkurrera med forum som phpbb2 och vbulletin. Det ska vara ett enkelt forum och det ska/kommer innehålla funktionalitet som är direkt nödvändig och inte mer. Ju fler features man lägger in desto mer tungdraget blir forumet. För tillfället jobbar jag på att sänka antalet queries som sker i alla script med lite begåvade joins och andra "trix". Att lägga till nya funktionalitet som kräver fler queries per sida matchar inte direkt min filosofi för tillfället :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

16

Re: syndax higlighting för php

Då är det ju lika bra att skita i det smile med tanke på att det är en helt onödig finess... Min åsikt.

Re: syndax higlighting för php

Du behöver inte bygga ut det så mycket.
Bara en sådan sak som att kommentarer blir i en annan färg är ju ovärderligt och det borde inte vara så svårt att fixa det för de olika språken...
' och /* */ (eller hur man skriver) och REM osv..

Bra förslag?

smile

Re: syndax higlighting för php

Vi får se. Jag lovar inget. Jag hävdar fortfarande att det är bloat :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

19 (edited by zaher 2004-06-14 03:46)

Re: syndax higlighting för php

(not readable for me but i post)
syntax highlight for many language like C++, Delphi

as

[code=delphi]
[ /code]

If your people come crazy, you will not need to your mind any more.

Re: syndax higlighting för php

Varför inte göra en mod?
Man skulle kunna göra nån slags enkel parsergenerator som matas med syntax-info. (låter kanske skumt, men det beror nog på att min hjärna har slutat jobbet för idag).
Iaf, vad jag tänkt mig är lite som emacs major-mode filer. Man kanske tillochmed kan utnyttja dem och se hur de är uppbyggda och göra nåt liknande?

bara lite brainstorming så att säga. yikes)

No electrons were harmed in the creation of this post.
However, many were excited and some may have enjoyed the experience.