Topic: Behöver jag hjälp med Linux?

Hur pass svårt är det för en total nybörjare på Linux, att installera (klarar jag nog iofs av tongue ), få igång webserver, ftp, php, sql och allt vad det nu är?
Funderar nämligen på att lämna min gamla NT4 Server bakom mig.

Vad ska jag ha för nåt? Redhat? Suse? Jag kan inte ett smack om Linux...

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Jag installerade debian på min gamla p133:a häromdagen (för att testa lite hur det fungerade). Gick mycket smidigt måste jag säga! Riktigt enkelt att använda 'apt-get' för att installera saker.

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

vad är den där get-saken? (bäää) du förstår, jag kan INGENTING.

4

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

jo, precis vad chacmool sa, apache och php confar så gott som sig själv.. och php har väl inbygd sql nu för tiden va?, men annars så ere inte så svårt att få igång mysql heller smile

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

ok. låter ju bra. använder förresten mysql för windows nu. men jag antar att det inte kan vara alltför stora förändringar att fixa till samma grejj på linux.

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Exempel för hur det kan se ut om man vill installera apache:

>apt-cache search apache

apache-doc - Apache web server docs
apache-dev - Apache web server development kit
apache-ssl - Versatile, high-performance HTTP server with SSL support
apache-common - Support files for all Apache web servers
apache - Versatile, high-performance HTTP server
apache-perl - Versatile, high-performance HTTP server with added Perl support

>apt-get install apache

Söker först, får en fin lista, väljer sedan vad man vill installera. Är det ngt mer som behöver installeras för att apache skall fungera får du bara frågan om du vill installera det också. Behöver inte kompilera en massa!

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

jag hade redhat på min server förut, men den började låsa sig och starta om utan någon anledning ... så jag blev till slut less och avinstallerade det och installerade debian (woody, den stabila versionen), och sedan dess har jag inte haft något problem alls med att servern låser sig eller blir extremt långsam.

och apt-get är mycket trevligt big_smile

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Har en kompis som kör redhat på sin server, uptime på 450+ dagar nu :)

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Finns det nån form av fjärrstyrningsprogram som man kan köra i Debian? Hur går det att dela ut filer och mappar i ett windows-nätverk från en Debian-burk?

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

kan ha berott på att min server är en dual (2xCeleron 300a@450(stabil i win o debian))  ... saker testas mindre på sådana maskiner rent generellt verkar det som... räcker ju med ett program/version som får fnatt och tar all datorkraft, som det tydligen gick utmärkt att göra i linux också wink

11 (edited by Frank H 2004-09-15 18:53)

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

jag använder Putty för att sköta min dator (den står i en garderob i andra sidan av lägenheten, med en elkabel o en nätverkskabel)

installerar man samba(den fildelning som windows använder normalt), så funkar det utmärkt.

Jag använder min server både för filer och för http ... utan några problem

Edit:
Mina två servrar, pappkartongen är min linux burk/kartong, har iofs tangentbord o skärm inkopplad, men använder dem inte... windowsburken står bredvid, har bara nätverkskabel o elkabel ... kontrollerar den med VNC låst till min dator. smile

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Låter skitbra det där! Men kommer jag som inte kan ett enda kommando i Linux kunna få igång allt detta?..

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

rickard@punbb rickard $ uptime
 21:00:36 up 148 days, 22:51,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Orsaken till den omstarten var att jag bytte kernel.

Fredrik: För att dela filer kan du använda Samba.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Tack, ska kolla på det. Tänkte sätta igång och experimentera på en tom gammal hårddisk nu. Hur var det med ftp förresten? Vad ska jag ha för program  till det?

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Jag fattar ingenting. Jag klarar inte ens av att installera Debian. Partitioner hit och dit, bootgrejjer, tjohej jaha.. vad fan ska jag göra???

16

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Fredrik: det finns många bra guider/tutorials på nätet som följer dig igenom en hel installation, leta reda på en sådan sen skriver du ut den ifall du inte har tillgång till en till dator som är just brevid den du installerar på. så läser du bara hur du gör, för utan en guide kan det vara knepigt att installera i början smile

17 (edited by Fredrik 2004-09-18 13:41)

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Jag har läst en del på debian.org men det är förjävla krångligt tycker jag. Fick nyss ett tips av en kompis. Drog ner nån netinstall istället och det gick mycket bättre. Nu är jag åtminstone klar med installationen. apt-get install apache har jag kört, men nu är jag fast igen. tongue Hur var när vaa???

Är php automatiskt installerat? Hur fixar jag med sql? Databaser och användare och grejjs?...

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Vad är det du fastnat i då? Vad är det mer du vill ha?

Jag hade lagt till php, pgp-gd, mysql och ssh också (och tagit bort telnet).

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Ok så du har installerat apache sådär, nu kanske du vill installera mysql och php. Då borde du göra nått sånt här:

apt-get install php;
apt-get install mysql;

PS: jag har aldrig använt apt-get, eftersom jag är inte överförtjust i det, jag installerar själv alltid från tarballs(*.tar.gz/*.tgz/*.tar.bz2) filer. Men det där borde nog fungera utmärkt.

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

"Couldn't find package php"

Och sql valde jag att installera redan vid installationen av Debian. Ska jag ändå använda "apt-get install mysql"?

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Använd 'apt-cache search php' för att hitta ett lämpligt paket. Det heter troligtvis php4 och inte php.

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Jajemen. Har tryckt in php4 nu och även lärt mig kommandot ifconfig. wink Har öppnat port 80 och tror att jag lyckats få in apache, men jag lyckas inte komma åt webservern. hmm

23 (edited by Fredrik 2004-09-18 15:14)

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

"/etc/apache" finns inte? Är "apt-get install apache" rätt?

får lite "unmet dependencies". när jag installerar dom och sen kör in apache igen gör det ingen skillnad verkar det som?

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Ok. Har kommit en bit på väg nu. Installerade om hela Debian och nu funkar allt som det ska. Har fått in Apache och det funkar.

Hur gör jag för att exempelvis installera och koppla en databas (sql?) till ett punbb-forum? Hur får jag överhuvudtaget in forumets alla filer i mitt nya operativsystem? neutral

Re: Behöver jag hjälp med Linux?

Frank H wrote:

jag använder Putty för att sköta min dator (den står i en garderob i andra sidan av lägenheten, med en elkabel o en nätverkskabel)

installerar man samba(den fildelning som windows använder normalt), så funkar det utmärkt.

Jag använder min server både för filer och för http ... utan några problem

Edit:
Mina två servrar, pappkartongen är min linux burk/kartong, har iofs tangentbord o skärm inkopplad, men använder dem inte... windowsburken står bredvid, har bara nätverkskabel o elkabel ... kontrollerar den med VNC låst till min dator. smile

Får varken igång Samba eller SSH. Samba har jag ingen suck om hur jag gör.
SSH verkar funka halvt. Jag kommer åt burken via Putty men jag kan inte logga in med vare sig root eller nån annan användare som jag skapar.