Topic: unix_timestamp från datum

jag har 2 columner i en tabell, en date och en time, hur får jag unix_timestamp från dessa?

Re: unix_timestamp från datum

Hmm. Du har en kolumn för datum och en för tid? Är inte det lite tokigt?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by gribber 2003-03-20 21:39)

Re: unix_timestamp från datum

Kennel wrote:

Hmm. Du har en kolumn för datum och en för tid? Är inte det lite tokigt?

mja, ja iof men de är så att de blev lättast så med grejjerna jag håller på med, en dag kan vara mer än 24 timmar om man säger så smile

så jag tänkte att man kunde skriva unix_timestamp(datum tid) men de ville sej ju inte

Re: unix_timestamp från datum

Hur har du lagrat datum och tid då? Som strängar eller intar? Att använda UNIX_TIMESTAMP() ska inte vara några problem så länge du ser till att inparametern date följer:

"date may be a DATE string, a DATETIME string, a TIMESTAMP, or a number in the format YYMMDD or YYYYMMDD in local time"

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: unix_timestamp från datum

dom är lagrade som date och time, unix_timestamp(date) funkar ju, men hur får jag dit time samtidigt?

Re: unix_timestamp från datum

Jag visste fan inte ens att det fanns datatyperna date och time. Jag använder alltid en int som motsvarar en unix timestamp.

Du skulle kanske kunna konkatenera ihop en sträng av de två kolumnerna. Vad säger mysql om det här:

SELECT UNIX_TIMESTAMP(CONCAT(some_date,' ',some_time))

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: unix_timestamp från datum

Kennel wrote:

Jag visste fan inte ens att det fanns datatyperna date och time. Jag använder alltid en int som motsvarar en unix timestamp.

Du skulle kanske kunna konkatenera ihop en sträng av de två kolumnerna. Vad säger mysql om det här:

SELECT UNIX_TIMESTAMP(CONCAT(some_date,' ',some_time))


den säger kaka!

nejmen de funkade ju perfekt de där, tackar tackar!

Re: unix_timestamp från datum

Np :-)

Jag hävdar dock inte att jag förstår vad du menade med "en dag kan vara mer än 24 timmar", men huvudsaken är att det löste sig :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: unix_timestamp från datum

hehe, du kan ju kika in här: http://tv.hellburner.net
programmen sparas så att programmen på natten har samma dag i datumet.

Re: unix_timestamp från datum

Ah, du har gjort så. Då fattar jag :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."