1 (edited by gribber 2003-04-09 13:32)

Topic: onlineräknaren

Den stämmer inte helt bra.

Har suttit och testat lite här med olika burkar, är inloggad som gribber på en, då står detta:
Currently serving 1 registered user and 0 guests.

sen går jag in på samma sida på en annan burk, då står detta:
Currently serving 1 registered user and 1 guests.

nu uppdaterar jag sidan på den jag är inloggad på, dvs som gribber, då står de fortfarande 0 gäster.

testar att använda 2 burkar till och går in utan att logga in, dvs som gäst, räknaren räknar ändå inte upp? står fortfarande 0 gäster på den som jag är inloggad som gribber på och en inloggad gäst på resten oavsett hur många olika browsers och burkar jag går in med.

antar att detta beror på att du räknar unika burkar efter ipnummer?
de borde väl göra då att man kan få ganska missvisande statistik över
antalet inloggade/gäster som befinner sig på sidan eftersom många isp:er använder sig av NAT (jävulens påhitt förövrigt).

ett annat sätt skulle ju vara att räkna unika sessioner (jo jag vet att du inte använder dig av de alls för tillfället) men då står man ju inför problemet att
man kan vägra acceptera kakan med sessionen och på så sätt "flooda" online listan (*tittar snett på en viss hårdvarusida som inte värkar se detta som ett problem*).

men de måste ju finnas en lösning på detta med, någon kombination av de hela kanske?

Re: onlineräknaren

Du har delvis rätt. Är man inte inloggad, så räknas endast en gäst per IP. Är man inloggad däremot, så är det inga problem. Gäster identifieras med hjälp av IP och inloggande användare med id/username. Visst, antal inloggade gäster kan vara lite missvisande då flera gäster (med samma IP) surfar på samma forum, men jag tror inte det är så vanligt förekommande. Enda sättet att lösa problemet är att använda sessions och det undviker jag in i det längsta.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."