1 (edited by bobamatics 2004-01-26 17:28)

Topic: Fråga om DNS:er.

Halloj. Det ryktas om att Kennel/Rickard kör punbb.org på sin hemmaburk via en Telia-lina. Jag har också egen webserver som kör en sida. Jag äger också en .com-adress som pekar till en kompis FreeBSD-burk som bara skickar vidare användaren till min burk där jag använder en dyndns.org-adress. Krångligt? Ja. Vad jag helst vill är att min .com-adress ligger kvar för användaren hela tiden, som här på punbb.org. Hur gör jag enklast?

Edit: Glömde säga att även jag har Telia som ISP.

Re: Fråga om DNS:er.

Peka din domän som ett CNAME mot din dyndns adress.

Re: Fråga om DNS:er.

Om du har Telia ADSL behöver du inte använda dig av en dyndns. Jag har själv Telia ADSL och byter mycket sällan IP. PunBB.org pekar direkt på min burk här hemma i köket. Om jag mot förmodan får nytt IP tar det inte mer än en timme eller nåt att uppdatera.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4 (edited by bobamatics 2004-01-26 19:12)

Re: Fråga om DNS:er.

På sidan jag köpte adressen har jag en enkel kontrollpanel som säger vilka DNS:er som ska användas. Jag har således tryckt in min kompis sådana. Hur går jag vidare? : )

Edit: Såg nu inlägget om CNAME. Får läsa vidare på det.

Edit2: Grejen är att jag helst vill slippa att gå genom kompisens burk innan man kommer till min. Är zoneedit.com något som skulle passa?

Ja, jag är lite lost.

5 (edited by Gribber 2004-01-26 19:24)

Re: Fråga om DNS:er.

Zoneedit skulle funka ja.

Rickard: Men det inträffar ju självklart när man är bortrest i en månad utan tillgång till dator och har glömt att ge rättigheter till någon annan användare så denna kan ändra åt en smile Smidigt att de sker automatiskt då.


Edit: om det är din kompis som har dns:erna som du använder, be honom att peka domänen mot ditt ip eller dyndns domän då?

Edit2: de var ju inte kennel du hette längre smile

6 (edited by bobamatics 2004-01-26 19:47)

Re: Fråga om DNS:er.

Men om jag använder mig av Zoneedit, vad ska då stå i kontrollpanelen där jag administrerar mitt domännamn? Använder jag hans NS:er kommer väl .com fortfarande peka mot hans burk?

Edit: Jag borde läsa innan jag postar. Glöm det som står ovan.

Edit2: Ja Zoneedit funkade ju prima. Inte. Alls. Kan inte ens logga in med de uppgifter dom mailade. Suck och stön. Jaja, vi får väl se hur historien artar sig.

Re: Fråga om DNS:er.

Äh. Rickard, kan du inte bara förklara exakt hur ditt "system" funkar?

Re: Fråga om DNS:er.

Tja, det är inget speciellt med mitt system. Jag använder ett admin-interface på enom.com för att administrera min domän. Det enda jag har ställt in är följande. För punbb.org, www.punbb.org samt forums.punbb.org har jag pekat A-adressen på 213.67.38.141 (min IP-adress). Min MX pekar på mail.port80.se (som hostar min mail).

Jag har inte angivit några speciella nameservers utan har endast valt "Use our nameservers" i admin-interfacet. Hur det funkar med zoneedit vet jag inte.

Edit. Sen har jag såklart satt upp vhosts i Apache för att dirigera besökare till olika sidor beroende på om de besöker framsidan eller forumen.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Fråga om DNS:er.

Då verkar det inte bättre än att din registrar erbjuder något bättre tjänster än min :/ Allt jag kan göra är att lägga till DNS:er, alltså inte lägga till egna records eller liknande.

Får väl försöka få Zoneedit att funka då.

Re: Fråga om DNS:er.

Jag registrerade domänen genom webb-hotellet.com och är mycket nöjd. En vän till mig registrerade dock en domän en månad därefter och då fick han använda zoneedit :/

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Fråga om DNS:er.

Update:

Zoneedit verkade göra jobbet, nu funkar adressen precis som jag vill :)

Tack för hjälpen pojkar!