1

Topic: Språkfiler

Är lite sugen på att använda Pun till ett projekt framåt hösten, men svenska är ett måste då. Hade du (Kennel)  tänkt bryta ut all "output" till någon språkfil senare, eller hur du tänkt lösa det problemet? Jag kan hjälpa till om det skulle behövas :)

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Språkfiler

Olika språk kommer att implementeras. Jag har en liten idé. Att instansiera en stor mängd variabler tar väldigt lång tid i PHP, så jag har tänkt göra ett litet verktyg i C som parsar källkoden och översätter forumet åt mig. På detta sätt blir språket hårdkodat i källkoden. Man sätter i källkoden små "markers" av någon form istället för text och sen går C-programmet igenom koden och byter ut dessa markers mot motsvarande text. Jag har inte börjat på detta än, men det kommer.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Språkfiler

Aha, lite som PHPWebSite alltså. Förvisso bra ur prestandasympunkt, men lite "omständigt" ibland. Men det blir nog bra smile

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Språkfiler

flagg wrote:

Aha, lite som PHPWebSite alltså. Förvisso bra ur prestandasympunkt, men lite "omständigt" ibland. Men det blir nog bra :)

Ja, det blir lite mer omständigt, men inte så farligt. Jag ska generalisera en del "felmeddelanden" och andra notiser till användaren. De är väldigt specifika just nu.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Språkfiler

Låter lite jobbigt om man vill ha egen översättning. Visserligen kan man ändra i alla filer om man ska krånga till det så förbannat, men det vore ändå ganska fint om man hade en liten språkfil där allting kan översättas :)

Hi

Re: Språkfiler

Jo, det är så det kommer fungera. Man kommer alltid utgå från källkoden som kommer ha små markers som ska ersättas med text i ett visst språk. Sen kommer man ha ett antal olika språkfiler. Vill jag då t.ex. släppa en version av Pun på svenska kör jag C-programmet som då kommer gå igenom källkoden och byta ut markers mot rätt text på rätt språk. T.ex.

./translate index.php swe.lang

Då kommer programmet översätta index.php till svenska.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Språkfiler

Jag provade precis att deklarera en jävla massa variabler och det tog inte alls lång tid. Jag fattar inte var jag fått det ifrån. Ska ta en funderare. Kanske det går att lösa på detta sätt iaf.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Språkfiler

Kennel: Super!

Jag är säker på att du kan lösa det där på ett bra sätt.

Hi

Re: Språkfiler

Men blä sad
Jag som hade börjat pillat med en språkhack för PUN jue.

Kicka rumpa

10

Re: Språkfiler

Snyft, nu ger ni mig dåligt samvete med ert C-snack, jag som hade tänkt lära mig det över sommaren, men jag har bara inte tid :-)

11

Re: Språkfiler

Snyft, nu ger ni mig dåligt samvete med ert C-snack, jag som hade tänkt lära mig det över sommaren, men jag har bara inte tid :-)

Re: Språkfiler

Hmm...jag fick ett felmeddelande när jag skulle posta ett svar...

"Error in /home/httpd/htdocs/include/email.php on line 69 - Ran into problems sending Mail. Response: 501 5.1.8 ... Domain of sender address forummailer@213.67.38.80 does not exist"

Dubbelpostningen hade inte något att det att göra, jag trodde inte det det hade funkat pga. felmeddelandet, så jag gick tillbaks till "post-reply"-sidan och tryckte på "submit" igen.

modem or broadband - man or mouse.

Re: Språkfiler

I denna tråd? Det funkar för mig.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."