1

Topic: Starta en ny databaskoppling i header.php

Jag upptäckte ett stort problem. Du har inte angivit angivit parameter #2 i dina mysql_query(), dvs vilken databaskoppling som ska användas. Det medför att det inte går att skapa en ny databaskoppling i header.php, eftersom dina queries då kommer att försöka använda sig av den databaskopplingen.

Det är vid den första querien i navigator() som den säger ifrån. Det fungerar dock om man anger $linkid som global och sen skickar med den i mysql_query(). Men det blir ändå fel lite senare ändå så.

Det bör fixas.

För det är väl i header.php som man ska kunna lägga sin egen hemsidekod i?

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Jo, det är sant. Det har jag inte alls tänkt på. Frågan är dock om jag orkar fixa det i 1.0. Just nu ska jag börja jobba på någon form av databasabstraktion med klasser (till 1.1) och då är problemet ur världen.

Det här med att man ska kunna lägga sin egen "hemsidekod" har jag funderat lite på. Som det är nu är det mycket krångligt. Man ska inte behöva "hacka" header.php manuellt. Jag vet inte heller hur det kommer funka om man vill ha egna stylesheets på resten av sidan och lite annat. Om jag t.ex. redefinerar <td>-taggen i forumkoden kan man ju inte röra den i sin egen "hemsidekod".

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

ok. hoppas att databasklassen inte slöar ner för mkt bara sad

kolla hur jag har integrerat forumet på http://cykze.mine.nu/pun . Det gick rätt så bra, men min meny där uppe fick inte de korrekta länkfärgerna, och jag är för trött för att kolla varför.

213.67.38.80 - - [05/Jul/2002:19:25:53 +0200] "\xff\xf3\xff\xfd\x06" 200 1617
Kan du förklara?

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

cykel wrote:

ok. hoppas att databasklassen inte slöar ner för mkt bara :(

Det kommer inte påverka prestanda alls skulle jag tippa på. Ett litet extra funktionsanrop hela tiden, men det blir nog mycket marginellt.

cykel wrote:

kolla hur jag har integrerat forumet på http://cykze.mine.nu/pun . Det gick rätt så bra, men min meny där uppe fick inte de korrekta länkfärgerna, och jag är för trött för att kolla varför.

Fan vad nice! Så jävla kul att se någon pilla med det. Orsaken till att länkarna blir fel färg är att jag i min style sheet redefinerar <a>-taggen. Detta är ett av de problem som jag inte vet hur man ska lösa.

cykel wrote:

213.67.38.80 - - [05/Jul/2002:19:25:53 +0200] "\xff\xf3\xff\xfd\x06" 200 1617
Kan du förklara?

Haha! Jag skulle telnetta in och försöka få en header från forumet för att se om du slagit på gzip eller inte. Jag misslyckades dock fatalt. Kollade med http://leknor.com/code/gziped.php istället.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Kennel wrote:

Fan vad nice! Så jävla kul att se någon pilla med det. Orsaken till att länkarna blir fel färg är att jag i min style sheet redefinerar <a>-taggen. Detta är ett av de problem som jag inte vet hur man ska lösa.

hehe. Det gick smidigare än jag trodde. smile

men men min menybar här uppe är inte kopplad till den som finns på min vanliga sidor under / på något sätt. så det kodmässigt blev det inte snyggt. men det går att fixa, men jag orkar inte göra det just nu.

Kennel wrote:

Haha! Jag skulle telnetta in och försöka få en header från forumet för att se om du slagit på gzip eller inte. Jag misslyckades dock fatalt. Kollade med http://leknor.com/code/gziped.php istället.

ok wink

Hur har du tänkt att gå vidare med lanseringen av ditt forum?

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Jag vet inte riktigt. Jag tror jag avvaktar tills jag kan släppa 1.0. Sen får jag försöka göra reklam på något sätt. Funderar på en cvs också. Man kan ju alltid slänga upp det på sourceforge (som är jävligt långsam dock).

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Det ska bli kul att se om det blir populärt. Lär väl inte dröjja länge innan det ersätter vB på swec, eller? wink

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

cykel wrote:

Det ska bli kul att se om det blir populärt. Lär väl inte dröjja länge innan det ersätter vB på swec, eller? wink

Absolut big_smile

Apropå reklam ... varför går inte Pun-länken nere till höger till kennel.dyndns.org istället för ... ingenstans!

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

cykel wrote:

Det ska bli kul att se om det blir populärt. Lär väl inte dröjja länge innan det ersätter vB på swec, eller? ;)

Hehe. Vi får se.

chacmool wrote:

Apropå reklam ... varför går inte Pun-länken nere till höger till kennel.dyndns.org istället för ... ingenstans!

Bra fråga. Fixar :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

10

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Inte så jättejobbigt att köra CVS på en egen server iofs smile

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

flagg wrote:

Inte så jättejobbigt att köra CVS på en egen server iofs :)

Nej, det är det säkert inte. Grejen är den att jag är helt nollställd vad gäller cvs. Jag måste lära mig hantera det först :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

12

Re: Starta en ny databaskoppling i header.php

Ok smile

Apples developersida har en rätt trevlig nybörjarguide, jag postade länken sist vi pratade CVS i forumet. Sen finns iofs andra system än CVS, men det verkar ju vara rätt standard just nu. Enda kruxet jag har med CVS är att det är så omständigt att byta namn på filer och kataloger i repositoryt. Har dock inte använt det seriöst nån längre tid, men jag funderar på att börja med det, även för enmansprojekt.

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end