Topic: [code] == textarea med scroll

Skulle vara trevligt med en [ code ]-tag som för ovanlighetens skull inte sabbade formateringen på sidan i sidled. Detta skulle gå att lösa med en textarea istället för en tabell. Självklart skulle detta kunna vara valbart.

Re: [code] == textarea med scroll

Hmm. Det var ingen dum idé. Jag ska kolla på det, men räkna inte med det förrän i 1.1.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: [code] == textarea med scroll

Jag gillar inte sånt smile
Så om det blev en valmöjlighet kanske?

Kicka rumpa

Re: [code] == textarea med scroll

Jo, en valmöjlighet blir det. Frågan är om det ska vara generellt för hela forumet eller något man väljer som användare. Jag börjar bli lite skeptisk mot att lägga ännu mer skit i userstabellen, så det lutar åt det första.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: [code] == textarea med scroll

Har du funderat på att skippa att ha så många kolumner och istället ha en integer-kolumn som fungerar som bitfält. Där varje bit står för aktiverad/inaktiverad. Sen har du några konstanter som du sedan använder för att maska ut tillståndet på bitarna. Det borde gå snabbare också. Fast jag vet inte.

Men det kanske bara blir krångligare?

T ex
define('BIT_SHOWSIGNATURE',1);
define('BIT_SHOWAVATARS',2);
define('BIT_SHOWIMAGES',4);
usw.

Re: [code] == textarea med scroll

Jo, jag har faktiskt funderat på något liknande, men jag bestämde mig för att köra med enums istället då de ändå bara tar upp en byte i databasen per användare. Ditt förslag med att define:a konstanter är iofs ganska elegant, men det är inte bara storleken på tabellerna som jag tänker på utan även antalet val det faktiskt blir i profilen. Man skulle kunna ha valmöjligheter för allt möjligt, men frågan är om det inte blir grötigt och mer eller mindre avskräckande för nya users att ha en massa val att välja mellan.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: [code] == textarea med scroll

Jo, det kanske blir lite mycket valmöjligheter. Men det är samtidigt det som man uppskattar som användare. Man vill kunna ställa in allt.

8

Re: [code] == textarea med scroll

Eller också har man en tabell till för användares options. Då behöver man ju inte heller lägga till fler fält bara för det tillkommer nåt nytt.

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: [code] == textarea med scroll

flagg wrote:

Eller också har man en tabell till för användares options. Då behöver man ju inte heller lägga till fler fält bara för det tillkommer nåt nytt.

Hmm. Om jag vill lägga till något nytt får jag ju skapa en ny kolumn i denna tabell vilket fall som helst, så jag ser inte riktigt poängen med att dela upp det.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."