Topic: Hastighets funderare

Jag vet inte om detta är något som behöver fixas till, men på mig verkar det som om
det tiden det tar att visa första sidan, index.php, ökar ganska kraftigt i generated time.
Även om din dator Kennel inte är särskilt snabb så kanske det behövs en liten finputsning.

Statistics i index.php kanske kunde sparas options i databasen. Sparar 2 genomsökningar av
alla inlägg.

Kanske ha antalet threads och posts sparat per forum. Och ha index.php till att kolla igenom forumen istället för att söka igenom alla inlägg.

My software never has bugs. It just develops random features.

2

Re: Hastighets funderare

Jo, det vore nog bra att inte köra en SQL-fråga per forum.

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Hastighets funderare

Hehe. Rätt kul att ni tog upp det. Det som tar tid är count(id)-frågorna som körs för varje separat forum. Utan dem blir index.php mycket snabbare. I version 1.1 ligger antal posts och antal topics i forum-tabellen, så där går det undan.

Själva statistics-rutinen tar inte så lång tid, så det låter jag nog vara som det är.

Edit: Ett alternativt hade varit att lägga ett index på posts-tabellen så count-rutinen hade gått fortare, men jag vill inte lägga för mycket index på just posts-tabellen då det sänker prestanda för inserts ganska radikalt.

Edit: Som det är nu tar index.php ungefär 0.7 sekunder på sig och när jag tagit bort de två count-frågorna tar den 0.1 :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4

Re: Hastighets funderare

Trevligt. Igentligen ska jag inte uttala mig om prestandafrågor, brukar lyckas klanta mig själv ibland wink

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

5 (edited by Lionell 2002-07-09 18:47)

Re: Hastighets funderare

Tittade lite närmare på viewforum och såg att Bug Reports tar mer än en sekund att ta fram. Lite i överkant enligt mig om man ser på att den ska enbart visa alla subjects i en tråd.

Sen har man subjects enbart som start inlägg, sen är subject fältet tomt på alla svar. Men tar ändå upp en massa plats i databasen.

Varför inte ha en en separat tabell i databasen enbart till start inlägg, sånt med subject, sen ha alla andra svar i en tabell för sig? Det blir ju en del att leta igenom efter ett tag.
edit: All information som är specific för en tråd borde ju ligga i subjects tabellen och bara det som behövs till replies.

Hoppas jag inte krånglar till det för mycket nu Kennel... tongue

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Hastighets funderare

Lionell wrote:

Tittade lite närmare på viewforum och såg att Bug Reports tar mer än en sekund att ta fram. Lite i överkant enligt mig om man ser på att den ska enbart visa alla subjects i en tråd.

Sen har man subjects enbart som start inlägg, sen är subject fältet tomt på alla svar. Men tar ändå upp en massa plats i databasen.

Varför inte ha en en separat tabell i databasen enbart till start inlägg, sånt med subject, sen ha alla andra svar i en tabell för sig? Det blir ju en del att leta igenom efter ett tag.
edit: All information som är specific för en tråd borde ju ligga i subjects tabellen och bara det som behövs till replies.

Hoppas jag inte krånglar till det för mycket nu Kennel... :p

Klart du ska komma hit och krångla Niklas :-)

Först och främst: Jag valde att ha alla inlägg (oavsett om de är topics eller inte) i samma tabell. Jag gjorde detta val för ganska länge sedan när jag väl började med forumet och det har för- och nackdelar. En nackdel är att man har utrymme för mer data än vad som egentligen behövs för vanliga svar i en tråd. En fördel är att vissa saker blir oändligt mycket enklare att göra (sökmotorn t.ex.) samt att vissa operationer kräver färre queries när allt ligger i samma tabell. Det faktum att MySQL dessutom saknar stöd för subselects ställer till en del också när man har topics i en egen tabell.

Forumet skulle inte bli snabbare om det var uppdelat och det extra utrymme som inte används i inlägg är inte allt för mycket. En tom sträng (av typen varchar) tar t.ex bara upp en byte.

Att svar i en tråd inte skulle ha subject är något jag tänkt en del på. I alla andra forum jag känner till har även svar en ämnesrad. Den utnyttjas dock mycket sällan och jag aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja ha en ämnesrad mitt i en tråd. Jag hakade liksom på vad som var standarden när jag började med forumet och det har hängt med sen dess.

Jag vet inte huruvida drygt en sekund är så mycket för forumet Bug Reports. Bemärk att detta forum körs på en Pentium 200 med 64 MB minne. Ingen monsterburk direkt.

Edit: Om forumet ibland känns extra segt, så är det när jag kopierar filer över mitt 10mbit-NIC. Då dör typ hela burken :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hastighets funderare

Verkar som om varje forum som har mer än 25 inlägg eller så, 2 st just nu, tar mer än 1 sekund att visa. Beror ju självklart på vad man har satt för värde på hur många man ska visa och hur många posts som det finns i hela tabellen, och hur "snabb" burk du har.

Och varför ska du vara som alla andra?

Hade varit intressant att veta vad andra som testat forumet har för prestanda på sina datorer.

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Hastighets funderare

Lionell wrote:

Och varför ska du vara som alla andra?

Hmm. Jag som trodde mitt forum var lite originellt :(

Lionell wrote:

Hade varit intressant att veta vad andra som testat forumet har för prestanda på sina datorer.

Ja, verkligen. Speciellt i jämförelse med andra forum. Jag har phpbb2 installerat på den här burken också för att testa, men jag orkar inte skapa en jävla massa trådar och inlägg för att kunna mäta skillnaden.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hastighets funderare

Något jag tänkt ganska mycket på är dessutom att forumet ska vara bandbreddssnålt och det tycker jag jag har lyckats bra med. Jämför t.ex. storleken på den här tråden med en annan tråd med ungefär mycket text från t.ex. vbulletin. Spara hela siden med bilder och allt, så ser man att skillnaden är ganska stor.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hastighets funderare

Jag menade att testa ditt forum på andras datorer mer, typ om du släpper en databas med 1000 inlägg, vilket vi snart är uppe på och så kan andra testa det, eller nått. Men även testa andra forum som du antag.

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Hastighets funderare

Jo, minimalism är ju ditt motto, och det har du lyckats väldigt bra med, men jag tänker mer på att förbättra prestandan utifrån det du redan har, eftersom jag har ganska liten koll på forum i allmänhet.

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Hastighets funderare

Jo, jag förstod vad du menade, men är det inte mer intressant att se hur Pun presterar i förhållande till andra forum?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hastighets funderare

jo, självklart, men det verkar på de flesta diskussioner som jag har läst att ditt redan är snabbare än de andra.

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Hastighets funderare

Hehe, jo iofs :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

15

Re: Hastighets funderare

Kan du inte göra en separat tabell med bara topicen och en kolumn som referar till första inlägget i tråden. hoppas du förstår vad jag menar big_smile

Jasså?

Re: Hastighets funderare

thrawn wrote:

Kan du inte göra en separat tabell med bara topicen och en kolumn som referar till första inlägget i tråden. hoppas du förstår vad jag menar :D

Jo, men det löser inga problem. Det kommer fortfarande finnas en del kolumner i posts-tabellen som endast berör topics, så den enda rätta lösningen är att placera topics i en egen tabell helt och hållet. Detta kräver dock en hel del omskrivning, så vi får se hur det blir med det. Kanske till 1.1. Jag håller på för fullt med en massa annat redan.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."