Topic: Problem med MySQL användare

Har försökt att sparka igång forumet på min server som jag kör Debian GNU/Linux 3 på. Jag har installerat MySQL servern och klienten och skapat en databas till forumet.

När jag sedan ska konfa forumet och fylla i användarnamn till databasen fungerar det bara med root sad Någon som vet hur man fixar så att en annan användare kan ansluta till servern och databasen? Tycker inte att det är så bra att köra med root smile

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

Re: Problem med MySQL användare

Hmm.. vet inte riktigt men det kanske är för MySQL inte är ägare av data mappen?

cd <sökväg till mysql mappen>
chown -R mysql data
chgrp -R mysql data

Re: Problem med MySQL användare

Jo mysql är ägare till både databasmappen och alla under filer.
Det jag har problem med är att ingen annan användare än root kan ansluta till mysql servern.
Är helt grön på att krabba med sql under linux så mina kunskaper är rätt så begränsade i detta ämnet smile

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

Re: Problem med MySQL användare

Menar du att användarnamnet som du ansluter med är root? Isf är det bara trixa lite med mysqladmin..

Annars vet jag inte

Re: Problem med MySQL användare

Det är precis det jag menar smile
Ska leka lite med mysqladmin när jag kommer hem. Återkommer med resultat smile

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

Re: Problem med MySQL användare

http://www.mysql.com/doc/en/Adding_users.html

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Problem med MySQL användare

Det funkade, tack smile

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."