Topic: Jag får fan inte rätt på det här :-)
Jag blir snart tokig. Jag fattar inte hur jag ska få rätt på det här med att visa vilka forum/trådar som innehåller nya posts sen den förra besöket. Den kod jag har nu fungerar inte så bra. Som det är nu funkar det såhär:
- I varje användares cookie finns bland annat de tre variablerna lastaction, lasttimeout och savetimeout.
- Varje gång man tittar på en sida uppdateras lastaction i användarens cookie.
- Om (lastaction+cookietimeout < nu) har användaren "time:at" ut och då sätts lasttimeout till nu och savetimeout blir det gamla värdet på lasttimeout.
- När sen användaren tittar på en sida jämförs variabeln lastpost för forumet/tråden mot savetimeout i användarens cookie och om lastpost är senare visas en liten ikon.
Orsaken till att det inte kollas mot lasttimeout kan jag för tillfället inte förstå. Jag vet att jag hade en mycket god anledning att göra det så, men just nu är hela mitt huvuds innanmäte som kalaspuffar. Är det någon som känner sig lite pigg i skallen och kan tänka ut hur det skulle kunna fungera?
Som det är nu buggar det ibland. Om jag t.ex. skriver ett inlägg på kvällen och sen inte återvänder förrän på morgonen kommer mitt inlägg från kvällen visas som "nytt". Det blir så med tanke på att jag kollar mot savetimeout och inte lasttimeout. Varför jag gör detta kan jag som sagt inte fatta. Jag vet iaf att det inte funkar bra om man skiter i savetimeout och uteslutande uppdaterar lasttimeout och kollar mot den. Jag ska tänka lite nu och försöka komma på varför det inte är bra.