1

Topic: Angående moderatorer...

Moderatorer på forumet har rättigheter att ändra lösenord på alla användare inklussive administratorn... Det känns lite osäkert? kan man ändra det på ett lätt sätt ?

Tack för hjälpen

//Majk

Re: Angående moderatorer...

Jo, det kanske inte är så smart. Jag ska titta på det.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Angående moderatorer...

tack big_smile... för övrigt (om du är intresserad) är mitt punBBforum på http://majk.x-pl0re.org

Re: Angående moderatorer...

Ah, nice. Ni har ju en del inlägg också. Du planerar inte att uppgradera till en senare version? Du kanske väntar på 1.0 :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5 (edited by majk 2003-04-09 15:14)

Re: Angående moderatorer...

Danke.. vi har vart up and runnin sen februari någon gång tongue

jag väntar på 1.0 wink

Jävligt snyggt och fungerande forum måste jag bara säga... en eloge för det big_smile

Re: Angående moderatorer...

Ok. Tänk på att du sen kommer få uppgradera i tre steg bara :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Angående moderatorer...

hmmz.. vad menar du?.. jag har inte orkat läsa alla saker som behöver göras tongue

Re: Angående moderatorer...

Du kommer först få uppgradera till RC1, sen till RC2 och sen till 1.0 final. Aja, så mycket jobb är det inte :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

9

Re: Angående moderatorer...

ahh..ok.. men det är la bara standard antar jag... har du pulat nåt med titlar och sådär ? jag menar... ganska soft att kunna lägga till titlar till alla användare... ?

en annan grej... anmärkningarna... äre meningen att bara admins och mods skall kunna se dem ?

Re: Angående moderatorer...

majk wrote:
ahh..ok.. men det är la bara standard antar jag... har du pulat nåt med titlar och sådär ? jag menar... ganska soft att kunna lägga till titlar till alla användare... ?

Titlar kom i RC1.

majk wrote:
en annan grej... anmärkningarna... äre meningen att bara admins och mods skall kunna se dem ?

Jo, det är tanken. Det går iofs att ändra så att vanliga medlemmar också ser dem, men då får du göra en liten ändring i koden.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

11

Re: Angående moderatorer...

ok... vart någonstanns ?

Re: Angående moderatorer...

Det är kring rad 250 i viewtopic.php. Kan du programmera lite, så är det inget problem för dig. Säg till här om du behöver hjälp. Jag är dock lite skeptisk att hjälpa dig göra ändringar i beta 3 med tanke på att jag släppt två versioner efter det.

Nu måste jag dock sticka, så det får bli senare ikväll.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

13

Re: Angående moderatorer...

ok.. tack.. jag är inte en direkt skillad phpare.. men lite kan jag tongue men jag lovar att fråga om jag behöver hjälp.. tack tack..

Re: Angående moderatorer...

http://punbb.org/changelogs/current.txt

:)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

15

Re: Angående moderatorer...

"*  Nothing here yet." ?

Re: Angående moderatorer...

Hmm, nej. Du har nog en cachad version.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

17

Re: Angående moderatorer...

wee big_smile

18

Re: Angående moderatorer...

Det här med att moderatorerna kan ändra pass på admin är ju ingen hit... Du har ingen fulfix på detta så länge? Förutom att degradera alla moderators till vanliga användare?

19

Re: Angående moderatorer...

RaWeN wrote:

Det här med att moderatorerna kan ändra pass på admin är ju ingen hit... Du har ingen fulfix på detta så länge? Förutom att degradera alla moderators till vanliga användare?

Hehe, jag försökte ändra i profile.php så att moderatorer inte ska kuna ändra admins eller moderatorers uppgifter, det funkade ett tag men sen så råkade jag fucka till allt rejält så jag sket på det. Får vänta på att kennel släpper 1.0 istället smile

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72

Re: Angående moderatorer...

Ja, ni får nog allt vänta. Jag ska i gengäld släppa 1.0 vilken dag som helst nu. Kom precis hem från semestern så nu kliar det i fingrarna :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

21

Re: Angående moderatorer...

Kennel, asså jag har RC2 och mina moderatorer kan ändra vad som helst på vem som helst, inte bara lösenord... de är mao administratörer fast de egentligen ska vara moderatorer.

Så du får se över det där ordentligt...

22

Re: Angående moderatorer...

Alltså det kanske är en miss från min sida, men jag anser inte att moderatorer ska kunna ändra alla uppgifter på en användare - man ska kunna ge folk rätt att radera inlägg och sådant (dvs moderera forumet) utan att de kan ändra folks titlar, Från, Namn, antal inlägg, etc etc.

En moderator ska inte ha någon admin-rättighet, utan endast kunna ta bort inlägg, flytta trådar och sånt.

Re: Angående moderatorer...

Jo, den klassiska innebörden av en moderator i diskussionsforum är en person som kan redigera inlägg och se till att allt som skrivs är inom "ramarna" för forumet i fråga. Min uppfattning är dock att en moderator måste kunna göra mycket mer än så för att vara effektiv. Jag talar ur erfarenhet från Sweclockers (vBulletin) där man måste vara admin för att t.ex. kunna redigera en användares signatur eller banna en IP-adress. Det blir otroligt mycket extrajobb för oss administratörer när moderatorerna inte kan göra detta själva. Om man är rädd för att en moderator ska ställa till det och bärsärkagång har man helt enkelt valt fel moderatorer.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

24

Re: Angående moderatorer...

Du är förstås inte villig att göra en checklista för vilka funktioner en moderator ska kunna ha... så att det blir en steglös överslätning mellan inläggsmoderator till admin, där man kan välja om moderatorn ska kunna ändra signaturer, titlar, namn/från/postningar/etc, fram till lösenord.

Re: Angående moderatorer...

Visst är jag villig, men det är faktiskt riktigt mycket jobb att implementera.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."