Topic: inludera en egen head på sidan
Jag skulle vilja inkludera mitt eget huvudpå sidan, det är en php-fil som bla skriver ut lite dynamisk info, hur kan jag inkludera denna?, funkar inte i templatefilen.
You are not logged in. Please login or register.
PunBB Forums → Archive → inludera en egen head på sidan
Jag skulle vilja inkludera mitt eget huvudpå sidan, det är en php-fil som bla skriver ut lite dynamisk info, hur kan jag inkludera denna?, funkar inte i templatefilen.
Det kan du göra i header.php på lite olika ställen beroende på hur mycket av template-filen som du vill ska skriva ut innan din fil inkluderas. Leta efter rader i stil med:
// START SUBST - {pun_head}
Den raden betyder att output av det som är {pun_head} i templaten börjar. Jag tror du får rätt på det om du tar en titt där.
hm jag får det inte att fungera, får ett felmeddalnde om minne: Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 40961 bytes) vilken rad jag än lägger den på. jag kan inkludera den på andra sidor.
Det var konstigt. Använder skriptet som du inkluderar väldigt mycket minne?
Aja, en lösning på problemet är att öka memory_limit (tror variabeln heter så) i din php.ini. Prova 16M istället för 8M.
Kan man mäta det på något sätt? jag tror inte det ska använda så mycket minne.
Hmm. Inte på något sätt jag känner till, men jag tycker det borde gå.
testade på min egen server och där funka det, kontigt nog så är det lika mycket minne inställt i php på båda.
Angående att kolla upp hur mycket minne ett script tar så fick jag följande svar i php:s newsgroup:
> How do I count the memory usage of a script/page.
As of 4.3.2, if you compile PHP with --enable-memory-limit
you may use memory_get_usage(). This is documented and
will show up when the next PHP manual is built.
Där ser man :)
PunBB Forums → Archive → inludera en egen head på sidan