1

Topic: Markera och kopiera

Det är hopplöst att markera enskilda ord eller stycken på ett pun-forum. Hela sidan blir markerad direkt. Kan man fixa detta på nåt sätt?

2 (edited by KOJV 2003-08-06 00:54)

Re: Markera och kopiera

Jag ser att detta inte gäller här... men på mitt forum www.irl.kojv.net är det så. Vad kan det bero på? Kanske det är en bugg som är fixad iom 1.0...

Re: Markera och kopiera

Jag hade inga problem att markera enstaka ord varken i inlägg eller topics på ditt forum.

Använder w2k firebird 0.6

Re: Markera och kopiera

Hur lätt som helst.

-

5

Re: Markera och kopiera

Det går iaf inte för mig, med IE 5.5 SP2 eller IE 6.0.

Re: Markera och kopiera

Dra hem firebird kort och testa.

-

7 (edited by KOJV 2003-08-06 09:04)

Re: Markera och kopiera

Jag vill inte ha någon spyware-modifikation av min webläsare. Det borde inte heller behövas för att kunna kopiera text på mitt forum, när det funkar här på PunBB.

Re: Markera och kopiera

KOJV wrote:

Jag vill inte ha någon spyware-modifikation av min webläsare.

Spyware-modifikation?

KOJV wrote:

Det borde inte heller behövas för att kunna kopiera text på mitt forum, när det funkar här på PunBB.

Verkligen inte. Varför det blir så har jag däremot ingen aning om. Jag har sett fenomenet på en del andra sidor, men jag vet inte vad den gemensamma nämnaren är. Det borde inte vara svårt att hitta lösningen med hjälp av www.google.com :P

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

9

Re: Markera och kopiera

Öh... jag fattar verkligen inte hur du ska kunna hitta felet på mitt forum med Google, men om det är så lätt varför gör du inte det då?

Re: Markera och kopiera

Varför ska du alltid bli så irriterad? Givetvis kan man söka efter mer information om det där textmarkerinsproblemet med Google. Jag hittade t.ex. denna diskussion på första sökningen:

http://mail.wikipedia.org/pipermail/wik … 04573.html

Inledningsvis snackas det om DTD:n och att det kan vara ett problem med den, men efter ett par inlägg kommer de in på att killen har hela sidan i en div och att det är detta som ställer till det. Prova pilla med div:en i ditt forum så löser det sig säkert.

Du borde dessutom se till att den går igenom validatorn på w3.org för att minimera risken för problem.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

11

Re: Markera och kopiera

Varför uppfattar du det som att jag är irriterad? Det är inte min mening att verka sådan, för det är jag inte.

Jag har också min sida inkapslad i en stor div, ett lager... det är för att jag ska slippa få en horisontell scrollbar i IE6 pga att forumet ligger i en frame.

Har du några förslag på hur jag ska pilla på diven på för sätt?

Det finns inte många sidor i denna värld som går igenom wc3... jag är ingen fena på html heller, jag använder Dreamweaver för att generera den mesta av min kod. Så jag lyckas nog inte få sajten att gå igenom där, iaf inte samtidigt som den fungerar som jag vill.

12 (edited by max_w 2003-08-06 21:26)

Re: Markera och kopiera

Det funkar finfint för mej att markera ord/stycken

(Opera 7.11, WinXP)

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72

Re: Markera och kopiera

KOJV wrote:

Varför uppfattar du det som att jag är irriterad? Det är inte min mening att verka sådan, för det är jag inte.

Tja, jag vet inte. Jag tycker bara du svarar lite avsnoppat ibland.

"Jag vill inte ha någon spyware-modifikation av min webläsare."
"Öh... jag fattar verkligen inte..."
"men om det är så lätt varför gör du inte det då?"

Det kanske bara är jag, men jag tycker iaf att du låter lite irriterad när du säger så.

KOJV wrote:

Jag har också min sida inkapslad i en stor div, ett lager... det är för att jag ska slippa få en horisontell scrollbar i IE6 pga att forumet ligger i en frame.

Har du några förslag på hur jag ska pilla på diven på för sätt?

Jag har ärligt talat ingen aning.

KOJV wrote:

Det finns inte många sidor i denna värld som går igenom wc3...

Det är tyvärr sant, men då tycker jag vi börjar här och nu och ändrar på det :-)

max_w wrote:

Det funkar finfint för mej att markera ord/stycken

(Opera 7.11, WinXP)

Det är en bugg i IE.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

14

Re: Markera och kopiera

Kennel wrote:
Jag tycker bara du svarar lite avsnoppat ibland. Det kanske bara är jag, men jag tycker iaf att du låter lite irriterad när du säger så.

Hehe, det beror nog bara på att jag är socialt inkompetent.

Det är en bugg i IE.

Figures. Men hur fixar man det? Va jobbigt detta är... men jag har för mig att det alltid har varit på det här sättet, även innan jag lade forumet i en DIV. Nåja, jag får väl pröva mig fram nån dag när jag orkar.

Re: Markera och kopiera

Kennel wrote:
Det är tyvärr sant, men då tycker jag vi börjar här och nu och ändrar på det :-)

Tar vi punbb.org indexsidan efteråt då? smile

-

Re: Markera och kopiera

Piggymon wrote:

Tar vi punbb.org indexsidan efteråt då? :)

Typiskt att du skulle upptäcka det! Jag har pillat lite med den sidan, så det var därför :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Markera och kopiera

När vi redan är inne på sidfixningar så är allting i Homesidan ett snäpp åt vänster i jämförelse med About och Downloads osv. Windows, Firebird.

-

Re: Markera och kopiera

Piggymon wrote:

När vi redan är inne på sidfixningar så är allting i Homesidan ett snäpp åt vänster i jämförelse med About och Downloads osv. Windows, Firebird.

Jag har märkt det också, men bara i Firebird. "Problemet" uppstår inte i IE och Opera.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Markera och kopiera

*Suck* Nu håller jag inte på med någon egen sida för tillfället, men man får ju en rätt uppgiven hopplös känsla med alla dessa browsers och deras oförklarliga egenheter.

-

20

Re: Markera och kopiera

Det är därför jag skiter i allt, bara sidan ser hyfsad ut i IE 5 och 6, eftersom att dessa två dominerar något löjligt mycket, 99% av besökarna (åtminstone på min sajt) använder dem.

Re: Markera och kopiera

Browserstatistik för punbb.org:

MSIE     79.2%
Netscape 14.5%
Opera     5.2%
"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

22

Re: Markera och kopiera

Såpass många NS ändå, jag trodde NS och Opera skulle ligga tvärtemot varandra med dylika siffror... men du kanske har många Linux och Mac-användare?

Nåja, NS visar ju de flesta sidor likadant som IE...

Re: Markera och kopiera

Netscape i statistiken ovan är framför allt Mozilla.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."