1

Topic: Installeringsproblem

Hej,
Jag försöker att köra install.php men får följande felmeddelande:

An error occured on line 58 in file /home/harde/public_html/bkab/net/forum/include/dblayer/mysql.php.

PunBB reported: Unable to connect to MySQL server. MySQL reported: Access denied for user: 'abckrd@localhost' (Using password: YES)

Jag har lagt upp en databas med MySQL och anvnamn och lösen till den. Jag har dubbelkollat och trippelkollat att användarnamn och lösenord är desamma när jag fyller i install.php. Men något är tokigt. Jag har tagit bort och skapat ny databas för att se om det var något fel på den - men felet kvarstår.
Finns det någon som vet vad det kan vara? Alla tips mottages tacksamt!
BARA de är väldigt tydliga... för jag är inte så bra på det här...

Hälsar
C

2 (edited by Jansson 2005-07-15 14:27)

Re: Installeringsproblem

Har du provat ansluta till MySQL servern genom något annat program t.ex mysql eller mysqladmin i bin/?

3

Hejsan,
Jag är ren nybörjare på MySQL och php, så jag vet inte riktigt hur du menar att jag ska göra... Genom mitt webhotell så har jag möjligheterna att skapa databas via MySQL och sedan använder jag phpadmin - men av någon anledning verkar det inte som om install filen får "kontakt" med databasen och det gör att den är tom. Har provat att installera php-forum direkt via script som tillhandahålls av webhotellet och det funkar, så det är alltså något som blir fel när jag ska installera det här forumet OCH det är ju det här jag vill ha! Försöker läsa mig till VAD som går fel och VARFÖR men jag fattar det inte... Det är säkert jag som klantar till det.... Tacksam om någon kan komma med mer tips.

om det är phpMyAdmin du har tillgång till för att fixa ny användare, se till att du gett den nya användaren rättigheter till att i den databasen göra select, delete ...  osv.

Privelegies, edit på användaren, och där skall det finnas så att du kan addera rättigheter globalt, och där du kan addera för en specifik databas ...

5

Det har jag kontrollerat - rättigheterna är satta till ALL, så det ska inte vara problemet. Men tack för förslaget! Jag tänkte att det kanske var någon fil som det inte gick att skriva/läsa till, så jag ändrade chmod från 755 till 777 men felet är kvar. Jag har laddat ner filerna från punbb två gånger för att kontrollera att det inte har blivit något fel vid nerladdningen, men jag har kvar samma problem.

Så någon som har något nytt förslag på vad jag kan göra? Alla förslag mottages tacksamt!

Problemet ligger nog inte hos PunBB utan snarare i den information du fyllt i vid installationen. "Unable to connect to MySQL server. MySQL reported: Access denied for user: 'abckrd@localhost' (Using password: YES)" betyder rätt och slätt att du har angett ett felaktigt användarnamn/lösenord.

7

Jepp, det gjorde det. Det var jag som var klantig... men jag fick hjälp så är det någon annan som inte får till det så tänk på följande:
"Alla användarnamn anges alltid i formen "kontonamn_användarnamn"
Så det är aldrig bara "användarnamn"."

ah, (fast är nog för din host användarnamnet blir så, hos mig är det vad jag matar in wink) ... kul att det löste sig så du kan använda PunBB nu smile