1

Topic: Lite frågor!

Hej! smile Har kollat in en massa forum länge. Och PunBB verkar vara bra!

Dock har jag några frågor:

Funkar PunBB på Loopia och Windows Server om jag beställer MySQL som extra tjänst? (Kan även använda UNIX på subdomäner gratis sa dem). Frågar eftersom jag såg att Rikard rekomenderar Loopia och jag har Loopia.

Synd att bara Loopias MySQL kostar så mycket hmm Men Aja..

Vad är det för system som www.worldofwar.se använder på sitt PunBB? De kan på nåt sätt posta news via PunBB och även låta andra kommentera. Vore jättebra om jag fick veta vilket system de använde eftersom de kan vara bra att använda på min sida.

Varför ska man använda PunBB? Vad är framtidsplanerna? Förutom att fixa buggar och sånt förstås?
Vet ju att PunBB är litet och snyggt, men vad mer?.

Dessutom verkar det som om Poll inte ingår. Varför inte? Så mycket kan det inte ta. Vet att det finns en mod men den är inte så jätte snygg på forumet direkt..

Om jag i efterhand väljer PunBB hur fixar man så att nya länkar öppnas i ett nytt fönster i stället för att bara komma till länken från PunBB Forumet?

Kommer nog komma med mer frågor!

Mvh
Polo

Re: Lite frågor!

Polo wrote:

Funkar PunBB på Loopia och Windows Server om jag beställer MySQL som extra tjänst? (Kan även använda UNIX på subdomäner gratis sa dem). Frågar eftersom jag såg att Rikard rekomenderar Loopia och jag har Loopia.

Det bör fungera utmärkt.

Polo wrote:

Vad är det för system som www.worldofwar.se använder på sitt PunBB? De kan på nåt sätt posta news via PunBB och även låta andra kommentera. Vore jättebra om jag fick veta vilket system de använde eftersom de kan vara bra att använda på min sida.

Inbyggd funktion genom filen extern.php. Se kommentarerna i filen för mer info.

Polo wrote:

Varför ska man använda PunBB? Vad är framtidsplanerna? Förutom att fixa buggar och sånt förstås?
Vet ju att PunBB är litet och snyggt, men vad mer?.

Det är snabbt och enkelt att använda.

Polo wrote:

Dessutom verkar det som om Poll inte ingår. Varför inte? Så mycket kan det inte ta. Vet att det finns en mod men den är inte så jätte snygg på forumet direkt..

http://punbb.org/forums/viewtopic.php?id=2576

Polo wrote:

Om jag i efterhand väljer PunBB hur fixar man så att nya länkar öppnas i ett nytt fönster i stället för att bara komma till länken från PunBB Forumet?

http://www.punres.org/desc.php?pid=53
eller
http://www.punres.org/desc.php?pid=63


Hoppas du väljer PunBB! smile

3 (edited by Polo 2005-07-22 10:24)

Re: Lite frågor!

Okej intressant! Tack för svaren!

Så PunBB funkar på IIS Server (Loopia Windowspaket och Unix Paket med MySQL eller?)?

Förklara lite mer om det där systemet med posta nyheter/kommentera nyheter och sånt där. Det låter intressant!

Får se om jag väljer PunBB det beror på kanske om det där systemet som den sidan använder är bra.

Mvh
Polo

Re: Lite frågor!

Polo wrote:

Så PunBB funkar på IIS Server (Loopia Windowspaket och Unix Paket med MySQL eller?)?

PunBB fungerar oberoende av plattform och webserver sålänge PHP och MySQL fungerar smärtfritt.

Polo wrote:

Förklara lite mer om det där systemet med posta nyheter/kommentera nyheter och sånt där. Det låter intressant!

Det är väldigt enkelt. Du postar helt enkelt trådar i ett forum och varje tråd visas som en nyhet. Posterna i tråden visas som kommentarer. Sedan inkluderar du bara extern.php där du vill visa nyheterna.

5

Re: Lite frågor!

Okej tack för svaren. Eftersom det inte igår MySQL på loopia så skulle det vara bra om man på något sätt skulle kunna använda en MYSQL databas från något annat ställe eftersom det inte ingår på Loopia.

Skulle det gå och vad för alternativ finns det då? Det är ju rätt dyrt med MySQL på loopia.

Re: Lite frågor!

Ja, men av säkerhetsskäl brukar man inte tillåta MySQL anslutningar utifrån.

7

Re: Lite frågor!

Okej men jag har fixat det iaf. Får se om jag använder PunBB! smile
Men om jag väljer PunBB! Hur fixar jag det där med extern.php? Finns det en guide eller något som jag får det som de på worldofwar.se har? Skulle gärna vilja ha det! smile

Re: Lite frågor!

Ok. Jag var visst lite ute och cyklade. Men här är pluginet som fixar nyhterna:

News Generator

Created by Rickard Andersson. This plugin generates static markup based on topics in a specific forum. The plugin can be used to display news postings on the news page of a website running PunBB. PunBB.org uses this plugin.

Detta är samma script som används på www.punbb.org. Vet dock inte hur det fungerar tongue

9 (edited by Polo 2005-07-28 13:15)

Re: Lite frågor!

Okej tack så mycket smile
Vilket är det bästa PM funktionen man kan ladda ner? Och Poll Mod? smile

Som funkar till 1.2.6 alltså!

10

Re: Lite frågor!

Ang. att worldofwar.se skulle posta nyheter genom forumet och även köra kommentarer genom det är fel! Det är externa script som inte berör forumet.