Topic: PUL folk vill anmälla mig

Jag hade ett forum som det gick snett med. Ett world of Warcraft forum.

Jag hostade allt på min server. Jag har nu stängt det forumet.

Men en av killarna på forumet hotar med att anmälla mig till PUL för att det finns ip adresser registrerade.

Jag har deletat allt nu.

Behöver jag bry mig?

2 (edited by Jansson 2006-06-04 11:24)

Re: PUL folk vill anmälla mig

Jag är väldigt skeptisk, för det första så har du ju inte gjort någonting med IP:t. För det andra hade hans IP ändå hamnat i accessloggarna. Övrig info har han ju själv fyllt i.

Det är med andra ord han själv som har "kopplat ihop" IP:t med sig själv genom att fylla i info (om han nu har gjort det) om sig själv.

Re: PUL folk vill anmälla mig

Ja alla har regat sig som dom skall på ett forum

Forumet var ganska aktivt, runt 25000 inlägg.

Nu blev det problem med guilden och dom hackade min server.

Jag hotade med att anmälla killen som hackade mig och som har stulit hela databasen.

Nu retalierar dom med att vilja anmälla mig. Kul killar dom här kallade jag kompisar för någon vecka sedan.

Re: PUL folk vill anmälla mig

Ok, så dom hackar din server och hotar att anmäla dig?

Makes perfect sense! not..

Re: PUL folk vill anmälla mig

Jag hade en notis i mina regler som de måste acceptera för att kunna regga sig ...

# Detta forum använder cookies för att hålla inloggninginformationen åt dig, för att hålla reda på när du var inne sist (så att poster som postats efter, kan markeras). Om du inte vill använda cookies, så kan du inte använda forumet. Så genom att fortsätta registreringen godtar du att cookies lagras på din dator.
# Du godtar även att det du matar in lagras i en databas (mail, namn, icq etc.). Det finns inget intresse att använda dessa uppgifter vidare till 3:e person, utan det är bara information för forumet. Det går att gömma emailadressen, så att bara moderatorer och administratörer kan se den, eller att tillåta att email skickas genom forumet till användaren, då kan inte personen som skickar mailet se adressen, men ändå kontakta dig.

Dessa två är endast där pga de 'dumma' lagändringarna ... wink

Re: PUL folk vill anmälla mig

Jag är mycket skeptisk till att du kan hållas ansvarig för detta. Du har inte publicerat PUL-känsligt material utan deras tillåtelse. Att du blivit hackad skulle jag kalla force majeur.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: PUL folk vill anmälla mig

Tror Rickard har helt rätt i denna fråga.

hej!

Re: PUL folk vill anmälla mig

Tror hur som helst att man måste enligt svensk lag berätta om att man använder cookies, vad de används till, samt hur man slipper dem... (pga all tracing som pågick/pågår)
Tror även att man är tvingad att få folks tillåtelse att lagra all personlig data i databas (PUL) ...

Jobbiga lagändringar, men rätt många bryter mot dem, och jag vet inte om något har dragits upp för rätta ... känns som ett rätt meningslöst tillägg på  den lag som redan fanns tongue

9 (edited by Frank H 2006-06-07 18:47)

Re: PUL folk vill anmälla mig

PTS sida ang cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
? att webbplatsen innehåller cookies,
? vad dessa cookies används till och
? hur cookies kan undvikas.

PUL är lite jobbigare att hitta bra text om ... men detta är väl en hyffsad sammanfattning
legalahandboken

PuL -samtycke
Innebär att du, eller någon annan, lämnar sitt samtycke till att vissa uppgifter som kan knytas till er, t ex ett foto eller er personliga e-postadress eller telefonnummer får publiceras på Internet, t ex av din arbetsgivare eller din högskola. Samtycket kan vara både muntligt eller skriftligt, men det ska vara frivilligt.

Ett PuL-samtycke är ?varje slag av frivillig, särskild och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne?. Innan samtycke ges måste den registrerade ha fått sådan information som gör det möjligt för honom/henne att bedöma för- och nackdelarna och det får inte råda någon tvekan om att ett frivilligt samtycke verkligen föreligger. Samtycket måste också vara särskilt, vilket innebär att det måste gälla en viss behandling som rör den registrerade och som utförs av en viss registeransvarig för vissa ändamål.

Edit: personuppgift tror jag innefattar allt som kan knytas till en fysisk person, så email, ipnummer etc. (därav anmälan av antipiratbyrån, vilket resulterade att de säkte tillstånd för att få lagra den informationen)

Re: PUL folk vill anmälla mig

Ja och nej.

IP adresser är helt ok att lagra, eftersom det är en så vital del av internet att det inte går att neka (trafikloggning).
Det APB gjorde fel var att dom byggde ett privat brottsregister, INTE att dom hade IP adresser (i första hand).


Det är alltså helt ok att lagra IP adresser för trafikanalyser och liknande saker, vilket delvis är det som PunBB gör.

(Ja, necroposting, men eftersom det inte svarats ordentligt på frågan innan så...)

Re: PUL folk vill anmälla mig

på nyheterna sade någon från datorinspektionen att om en person har ett fast ip så kan detta tolkas som en personuppgift och skulle då vara olagligt att registrera utan att ha tillåtelse om det. (Därefter sade de att de skulle göra en utredning om apb hade brutit mot bestämmelserna). Kommer dock inte ihåg vad nissen hette, eller vilken kanal det var på (troligtvis 4an)

(men visst håller jag med, trafikloggar etc är ju livsviktigt och bryter ju garanterat mot det enligt vad han sade ... men lagen känns lite diffus och framtvingad)

Re: PUL folk vill anmälla mig

En IP adress är ju bara en IP adress sålänge den inte kopplas ihop med andra persondata, egentligen. Bara för att du har en IP adress kan du inte ta reda på personen i fråga utan att gå genom ISPn, och dom brukar ju inte direkt kasta personuppgifter omkring sig smile