Topic: Max Storlek på Avatar

Det är 65535 men finns det nån stans man kan ändra det?

Borde inte detta stå nån stans i php filerna?

Re: Max Storlek på Avatar

Kolla i admin/options.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by Apelsinjuice 2003-12-10 17:19)

Re: Max Storlek på Avatar

jo men max är det antalet...det går inte ha mer

Re: Max Storlek på Avatar

Hmm, nu förstår jag inte. Vill du har en avatarbild bredare eller högre än 65535 pixlar?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Max Storlek på Avatar

Max Size kan ej vara mer än 65535 bytes ... samt 6 siffror ...

så någonstans finns 65535 bytes hårdkodat som max antal bytes för en avatar ...

Re: Max Storlek på Avatar

det borde gå att ändra...

Re: Max Storlek på Avatar

Ah, förlåt mig. Jag tänkte på storleken i pixlar och inte i bytes. Jo, det går att ändra i admin_options.php.

Men får man fråga hur du lyckats fixa en avatar som är större än 64 kilobyte? Det är faktiskt riktigt svårt.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Max Storlek på Avatar

animerade giffar kan ju bli riktigt stora ... om man orkar arbeta på dem big_smile

Re: Max Storlek på Avatar

64k?

det är inte alls stor...

Re: Max Storlek på Avatar

<td class="punright" style="width: 35%"><b>Max size</b><br>The maximum allowed size of avatars in bytes (10240 is recommended).</td>
<td style="width: 65%"><input type="text" name="form[avatars_size]" size="7" maxlength="7" value="<?php print $options['avatars_size'] ?>"></td>

vad ska ändras?

Re: Max Storlek på Avatar

Jo, men om man gör en riktigt stor animera giff så kan man kanske få upp den i 64K. Aja, jag snackade lite skit innan om att det går att ändra i admin_options.php. Begränsningen ligger snarare i databasen och den typen av fält som används för att lagra avatarstorleken. Du måste köra en query för att ändra det. Såhär:

ALTER TABLE options CHANGE avatars_size avatars_size MEDIUMINT(8) UNSIGNED DEFAULT '10240' NOT NULL;

Kör den, så blir den övre gränsen 8388607 istället för 65535. Räcker det? :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Max Storlek på Avatar

tack,, nu funkar det.