Topic: Sökfunktionen

Tycker att sökfunktionen inte fungerar så bra som den skulle kunna göra.
Skulle du inte kunna lägga in så att man kan söka med jokertecken. Det skulle underlätta mycket när man letar efter nått i forumet.
Sen skulle det vara roligt men inte helt nödvändingt att kunna söka efter inlägg av en viss användare.

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

Re: Sökfunktionen

Finns möjlighet att se alla posts som en användare har gjort. Men då måste du gå via användarens profile och välja show all post by this user eller vad det nu heter.
Ingen möjlighet att söka bland dem dock.

Annat angående search.php:
När man visar alla inlägg av en viss användare så är kolumnen med inläggets innehåll väldigt smalt. Medan info om vem som startade inlägget osv tar upp ganska mycket mer plats än vad som kanske behövs. Kanske smala av de övriga kolumnerna för att få lite mer plats till texten. Sidan blir inte riktigt så lång då...Kennels sida är hyfsat lång...

My software never has bugs. It just develops random features.

Re: Sökfunktionen

dR slIzer wrote:

Tycker att sökfunktionen inte fungerar så bra som den skulle kunna göra.
Skulle du inte kunna lägga in så att man kan söka med jokertecken. Det skulle underlätta mycket när man letar efter nått i forumet.

Att söka med "jokertecken" är inte aktuellt. Det går att lägga in, men skulle vara alldeles för krävande för databasen och som det är nu skulle det kräva en omkodning av hela sökfunktionaliteten.

Lionell wrote:

Annat angående search.php:
När man visar alla inlägg av en viss användare så är kolumnen med inläggets innehåll väldigt smalt. Medan info om vem som startade inlägget osv tar upp ganska mycket mer plats än vad som kanske behövs. Kanske smala av de övriga kolumnerna för att få lite mer plats till texten. Sidan blir inte riktigt så lång då...Kennels sida är hyfsat lång...

Tja, kanske det. Jag ska kolla på det när jag kommer hem från semestern.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4 (edited by TwaN 2002-08-25 10:56)

Re: Sökfunktionen

En sak jag tycker är ganska bra på Swec är att när man söker så markeras orden man sökt på med rött i alla inläggen. Det är väll inte så svårt att fixa tror jag, och det tar inte så mycket kraft av varken databasen eller datorn.

Tänkte skirva ny topic men jag skriver det här istället.
User listen. Skulle man inte kunna göra så att man kan lista alla medlemmarna istället för att sortera upp dom i bokstavsordning som det är nu?
För har man inte så många medlemmar så kan det vara ganska jobbigt att klicka runt på varje bokstav för att få lite överblick.
Eftersom det kan vara lite krävande för databasen om man har många medlemmar, så kan man väll lägga till det som alterternativ i admin-inställningarna.

Workstation:Debian GNU/Linux & Windows XP, PIII 1Ghz, 384MB RAM, 120GB (WD), AOpen GeForce4 Ti4200 128MB, SB Live! 5.1,
Server: Debian GNU/Linux, PII 300Mhz, 192MBRAM, 7.5+43GB

Re: Sökfunktionen

TwaN wrote:

En sak jag tycker är ganska bra på Swec är att när man söker så markeras orden man sökt på med rött i alla inläggen. Det är väll inte så svårt att fixa tror jag, och det tar inte så mycket kraft av varken databasen eller datorn.

Vi får se. Jag antecknar det, men jag lovar inget :-)

TwaN wrote:

User listen. Skulle man inte kunna göra så att man kan lista alla medlemmarna istället för att sortera upp dom i bokstavsordning som det är nu?
För har man inte så många medlemmar så kan det vara ganska jobbigt att klicka runt på varje bokstav för att få lite överblick.
Eftersom det kan vara lite krävande för databasen om man har många medlemmar, så kan man väll lägga till det som alterternativ i admin-inställningarna.

Du kan lista alla medlemmar genom att söka efter * i admin/users. Att låta vanliga användare göra detta är ingen bra idé.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

6

Re: Sökfunktionen

Men på ett mindre forum då? Som jag kör "Klassens Forum" på min dator, och det är många som klagar på att dom vill se alla medlemmarna. Det jag skulle vilja ha är som det är på Swec, så man kan bläddra mellan alla medlemmana.

Workstation:Debian GNU/Linux & Windows XP, PIII 1Ghz, 384MB RAM, 120GB (WD), AOpen GeForce4 Ti4200 128MB, SB Live! 5.1,
Server: Debian GNU/Linux, PII 300Mhz, 192MBRAM, 7.5+43GB

Re: Sökfunktionen

TwaN wrote:

Men på ett mindre forum då? Som jag kör "Klassens Forum" på min dator, och det är många som klagar på att dom vill se alla medlemmarna. Det jag skulle vilja ha är som det är på Swec, så man kan bläddra mellan alla medlemmana.

På vilket sätt är det bättre på swec? Jag får iaf bara upp ett visst antal per sida när jag kollar där.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Sökfunktionen

När det gäller användarlistan så skulle det vara jäkligt schysst om du lägger till något i stil med "visa alla" på en sida & har kvar det nuvarande (sorterat efter bokstäver).

Re: Sökfunktionen

Problemet är att man inte vill att vanliga användare gör sådana relativt krävande operationer på databasen. Vi får se. Som det är nu känns det endast som om det är en kul grej för väldigt små forum. Så fort man får lite användare är det inte längre en meningsfull funktion.

Som jag poängterade tidigare går det bra för admins/mods att lista alla användare genom att söka efter * i admin/users.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Sökfunktionen

Jag har fixat så att man kan lista alla användare i userlist.php nu. Den visar dock bara 50 poster per sida. Hoppas ni blir glada :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

11 (edited by Muggen 2002-09-17 21:50)

Re: Sökfunktionen

"Tummen upp!" - Keep up with the good work.

12 (edited by TwaN 2002-09-19 12:49)

Re: Sökfunktionen

Kennel wrote:

Jag har fixat så att man kan lista alla användare i userlist.php nu. Den visar dock bara 50 poster per sida. Hoppas ni blir glada :-)

Har du gjort det som ett alternativ i admininställningarna om man ska ha det på eller av.
Kan du inte isåfall fixa så det är på i detta forumet så man ser hur det ser ut? Alternativt ett screenshot.

Workstation:Debian GNU/Linux & Windows XP, PIII 1Ghz, 384MB RAM, 120GB (WD), AOpen GeForce4 Ti4200 128MB, SB Live! 5.1,
Server: Debian GNU/Linux, PII 300Mhz, 192MBRAM, 7.5+43GB

Re: Sökfunktionen

TwaN wrote:

Kennel wrote:

Jag har fixat så att man kan lista alla användare i userlist.php nu. Den visar dock bara 50 poster per sida. Hoppas ni blir glada :-)

Har du gjort det som ett alternativ i admininställningarna om man ska ha det på eller av.
Kan du inte isåfall fixa så det är på i detta forumet så man ser hur det ser ut? Alternativt ett screenshot.

Ni kan kolla på den kommande versionen på http://kennel.dyndns.org/pun11

Ni får gärna titta runt och så, men posta helst inga inlägg eller nåt sånt. Jag är inte färdig nämligen.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Sökfunktionen

Kennel wrote:

TwaN wrote:

Kennel wrote:

Jag har fixat så att man kan lista alla användare i userlist.php nu. Den visar dock bara 50 poster per sida. Hoppas ni blir glada :-)

Har du gjort det som ett alternativ i admininställningarna om man ska ha det på eller av.
Kan du inte isåfall fixa så det är på i detta forumet så man ser hur det ser ut? Alternativt ett screenshot.

Ni kan kolla på den kommande versionen på http://kennel.dyndns.org/pun11

Ni får gärna titta runt och så, men posta helst inga inlägg eller nåt sånt. Jag är inte färdig nämligen.


såg att den räknade querys där (Generated in 0.103 seconds, 16 queries executed), finns de något enkelt sätt att göra de på eller gäller de bara att räkna själv?

ser de fint ut annars smile

Re: Sökfunktionen

gribber wrote:

såg att den räknade querys där (Generated in 0.103 seconds, 16 queries executed), finns de något enkelt sätt att göra de på eller gäller de bara att räkna själv?

ser de fint ut annars :)

Nja, i nästa version ligger all databaskommunikation i klasser (t.ex. class MySQL), så jag har helt enkelt en medlemsvariabel som jag räknar upp varje gång jag kör metoden query() i klassen. Hittils har jag bara gjort en klass för MySQL, men jag planerar att fixa iaf en för PostgreSQL innan jag släpper något nytt.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Sökfunktionen

Kennel wrote:

gribber wrote:

såg att den räknade querys där (Generated in 0.103 seconds, 16 queries executed), finns de något enkelt sätt att göra de på eller gäller de bara att räkna själv?

ser de fint ut annars smile

Nja, i nästa version ligger all databaskommunikation i klasser (t.ex. class MySQL), så jag har helt enkelt en medlemsvariabel som jag räknar upp varje gång jag kör metoden query() i klassen. Hittils har jag bara gjort en klass för MySQL, men jag planerar att fixa iaf en för PostgreSQL innan jag släpper något nytt.

okey, misstänkte att de funkade så.