Topic: Wheeeeeee!

Jag lyckades precis sänka antalet queries som körs i viewforum.php (när "User has posted earlier" är påslaget) från (9+antal trådar) till maximalt 10. I forumet Feature requests kördes det tidigare 50 queries. Nu är det 10. Genereringstiden sjönk från 0.9 till 0.6 sek i samma svep :-)

*vara glad*

Edit: Jag vill förtydliga. Jag har inte gjort något magiskt. Jag gjorde helt enkelt fel från början.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Wheeeeeee!

mer hastighet e aldrig fel smile

Re: Wheeeeeee!

Nej, verkligen inte. Det är skönt att gå mot strömmen ibland (läs phpbb/vbulletin) och faktiskt öka prestanda istället för att lägga till en jävla massa features.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Wheeeeeee!

såg föresten en fin liten sak i phpbb2, vet inte om dom har gjort de med flit eller inte men man kan se ip till alla användare, eller iaf till en viss del.

ta namnet på bilden till avataren, ta de första 8 tecknen, omvandla från hex till decimalt, dvs dom 2 första och omvandla, sen nästa 2 osv..

å vips, användarens ip vid de tillfälle då den personen laddade upp bilden!

å nu när många har servrar och inte byter ip så ofta så finns de ju en inte allt för lite chans att de är samma ip som användaren forfarande har.

Re: Wheeeeeee!

Underligt. Det verkar vara så på vissa avatarer bara. Jag tittade på forumet på phpbb.com och där var det inte så på någon vad jag kunde se. I 64bits forum var vissa så.

Jag tvekar på att det "med flit". Att vanliga användare skulle kunna få tag på IP-adress från en annan användare kan ju aldrig vara bra.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Wheeeeeee!

dom kanske har rättat till de på phpbb.com, de har ju skickats till dom iaf, var me i deras maillista så.

sen fattar ja inte riktigt hur man "råkar" få med den i filnamnet, men men smile

Re: Wheeeeeee!

Nej, jag fattar inte heller vad de tänkte när de gjorde sådär.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8 (edited by gribber 2002-11-06 00:36)

Re: Wheeeeeee!

antar att inte dessa ändringar är med i versionen som går att tanka hem?

de ökar då med en query per inlägg man skriver.
edit: eller fattar ja fel? smile
edit2: nejfan, här e de bara 9, ja får fler så de måste vara så smile

Re: Wheeeeeee!

Japp, det är med i beta3.

http://kennel.dyndns.org/dload.php?changelog.txt

Edit: Jag hade visst glömt skriva in det i changeloggen. Dumma mig! Aja, jag lade till följande post:

2002-10-26
""""""""""
*  Optimized viewforum.php. The number of queries when "userhaspostedearlier"
   is enabled is now around 10 instead of 9+topic count. The script should be
   much faster (especially on servers with high database connection overhead).
"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."