Topic: Senaste trådar...

En mod som jag eftersöker är så att man på sin första sida tex kan inkludera filen senastetradar.txt som innehåller länkar till de fem senast aktiva trådarna.
Denna fil ska uppdateras varje minut.

Så att resultatet blir något i den här stilen:

Kan någon hjälpa mig? /username1
Titta vad jag hittade igår när jag .... /Username2
Hej! Någon som vet hur man... /username3

Man ska kunna klicka på texten innan / för att komma till tråden, och klickar man på det efter / så kommer man till denna användares profil.

Endast de första 25 tecknen utav trådtiteln ska synas, sedan blir det ...

Trådar som finns i forum som är moderators only eller låsta forum ska inte synas.

Kan någon fixa en sån mod så skulle det vara välldigt schysst!
Eller det kanske t.o.m kan bli en funktion inbyggd i forumet?

Re: Senaste trådar...

Sorry för att det tog sån tid. Måste missat den här tråden (också :-).

Att generera en texfil är ett sätt att lösa det på. Problemet med denna metod är att man antingen måste sätta upp en "scheduled task" som kör ett PHP-skript som genererar textfilen alternativt generera textfilen varje gång ett nytt inlägg postas. Ett alternativ är att göra ett litet PHP-skript som man inkluderar på sin "förstasida". Vilken metod som är bäst vågar jag inte spekulera i.

Jag har funderat på detta och det kommer troligtvis att inkluderas i någon form någon gång. Jag har dock inga planer att fixa det till 1.0 :-)

Mod anyone?

[tråd flyttad]

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by gribber 2003-03-24 08:13)

Re: Senaste trådar...

om jag har fattat rätt så borde detta lösa de hela:

<?php
$res_thread = mysql_query ("SELECT t1.id, t1.subject, t1.poster, t2.id AS userid FROM pun_topics AS t1, pun_users AS t2, pun_forums AS t3 WHERE t1.poster = t2.username AND t1.forumid = t3.id AND t3.admmodonly != '1' ORDER BY t1.lastpost DESC LIMIT 5") or die (mysql_error ());
while ($thread = mysql_fetch_array ($res_thread)) {
    if (strlen ($thread['subject']) > 25) {
        $thread['subject'] = substr ($thread['subject'], 0, 22) . "...";
    }
    echo ("<a title=\"Läs mer\" href=\"forum/viewtopic.php?id=" . $thread['id'] . "\">" . $thread['subject'] . "</a> /<a title=\"Profil\" href=\"forum/profile.php?id=" . $thread['userid'] . "\">" . $thread['poster'] . "</a><br>\n");
}
?>

Re: Senaste trådar...

Skulle också vilja visa senaste trådar på tex. framsidan.

Är dock på tok för okunnig inom php för att fixa detta själv, kikade lite på det du skrivit gribber men förstår inte mycket smile Någon som har lust att hjälpa mig ? big_smile

5

Re: Senaste trådar...

hmm.. får inte heller igång denna...

får upp:
Unknown column 't1.forumid' in 'where clause'

vilket inte är så rätt skulle jag tro.. är ju inte direkt någon php guru men jag försökte adda:

$dbhost = "localhost";
$dbuser = "user";
$dbpass = "pass";
$databas = "databas";
$conn = mysql_connect("$dbhost", "$dbuser", "$dbpass");
mysql_select_db($databas, $conn);

men det va ju helt uppenbart fel big_smile
så jag skulle vara tacksam om någon förklarade hur man ska göra smile

Re: Senaste trådar...

Det finns ett par trådar om det här. Här kommer två:

http://punbb.org/forums/viewtopic.php?id=2494
http://punbb.org/forums/viewtopic.php?id=2508

Läs igenom trådarna ordentligt så tror jag det klarnar lite. Att göra det du vill kommer vara mycket enklare i PunBB 1.1.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."