1 (edited by spartacus 2003-05-10 20:55)

Topic: Inloggnings fråga.

Hej hopp.

Håller på med ett forum. Just nu så använder jag cookies när man ska loggar in vilket betyder att man är inloggad hela tiden tills man loggar ut. Men hur ska man fixa så att man bara är inloggad när man är på forumet och sen blir utloggad om man t.ex stänger browsern. Visst det går med sessions men jag vill inte använda det. Har för mig att Kennel inte heller kör med sessions?

Edit: Det är asp det handlar om.

//Micke

Re: Inloggnings fråga.

Du väljer när en cookie ska "expire" när du sätter den. Sätt expire till 0 eller nåt sånt, så kommer kakan inte vara giltig när användaren återvänder.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Inloggnings fråga.

Eller kan du sitta manuellt och övervaka webbserverns loggar om vem som är inloggad på vilken IP, för innan det har du byggt upp en statestik för vem som använder vilket IP. Sedan när du ser att de inte surfar längre på din server skriver du fort in i HTML-sidan att denne är Offline... Mycket bra förslag från min sida om jag får säg det själv...

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72

Re: Inloggnings fråga.

Kennel wrote:

Du väljer när en cookie ska "expire" när du sätter den. Sätt expire till 0 eller nåt sånt, så kommer kakan inte vara giltig när användaren återvänder.

Aha ok. Tänkte att man kunde göra något sådant. Skitbra! Tackar tackar!

Re: Inloggnings fråga.

tycker max_w's förslag verkar mycket bra. kanske något att tänka på till framtida verk. behöver ju knappt kunna nån php alls då.. mkt smart! wink

Re: Inloggnings fråga.

Ja, det är genialiskt! :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Inloggnings fråga.

Vad finns det fär nackdelar med sessions?

Re: Inloggnings fråga.

Tja, om man inte kan/vill använda cookies så måste man skicka med session-identifikationen i URL:en och det är det värsta jag vet. Det är så jävla fult. Det är dessutom en hel del jobb då man i koden måste se till att detta ID skickas med alltid.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Inloggnings fråga.

Nu förstår jag inte. Jag kör just nu med sessions men jag behöver inget i url:en

Re: Inloggnings fråga.

Cactuz wrote:

Nu förstår jag inte. Jag kör just nu med sessions men jag behöver inget i url:en


då använder sessionerna kakor?