Topic: Nya trådar/svar

Är det bara jag som stör mig på att man går in på forumet, ser att folk skrivit lite nya saker (alltid kul, men det är inte det det handlar om nu :) ), sen kanske man stänger ner sidan, gör lite annat, sen när man går in nästa gång så är det fortfarande samma (gamla) "nyheter"..
Går inte det att fixa på nått sätt så att det försvinner antingen automatiskt när man varit inne på en sida, eller så att man åtminstonde kan välja det alternativet? :)

//Jocke

Re: Nya trådar/svar

Om du lämnar sidan (eller är inaktiv på sidan) i över 600 sekunder så återställs din "nya inlägg-indikator". Alternativt kan du klicka på "Mark all forums as read" längst ner till vänster på index-sidan. Just 600 sekunder är något jag ställt in i detta forum. En administratör kan själv sätta detta till vad han/hon vill.

Att känna av när en användare lämnar sidan är i praktiken omöjligt då man från servern sida inte kan veta när en användare "slutar surfa". Kommunikationen mellan server och klient över HTTP-protokollet är vad man kallar stateless. Det finns ingen pågående interaktion mellan servern och klienten. Endast när klienten ber om att få se ett dokument och när servern skickar detta dokument sker det någon kommunikation.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Nya trådar/svar

Kanske liten missuppfattning, men jag menade inte när man lämnar sidan, utan bara det faktum att när man gör det och sen kommer tillbaka så är samma gamla "nya" länkar kvar.
Frågan är följande: Går det att fixa så att när man klickar på en länk som är markerad som Ny så skickas information om att man läst den, och tas således bort från Nya länkar-listan, det borde väl gå att fixa?

//Jocke

Re: Nya trådar/svar

Aha, du menar så. Jo, det har varit uppe på tapeten tidigare. PhpBB fungerar så. vBulletin gör det inte. Problemet är att man i princip blir tvungen att använda sessions (vilket jag inte gör) och det är inget man implementerar på 10 minuter direkt.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Nya trådar/svar

Ok. Tänkte bara kolla hur pass mycket arbete det krävdes, men då vet jag =)

//Jocke