1

Topic: Innan du släpper 1.0...

...så gör så att PunBB-länken längst nere till höger öppnar punbb.org i ett nytt fönster! (target="_blank")

Som det är nu så öppnas det i samma fönster, vilket innebär att man får "KOJV - In Real Life" i IE's namnlist och punbb.org som innehåll. Klart amatörmässigt.

Re: Innan du släpper 1.0...

Frågan är vad som är amatörmässigt, att länken öppnas i samma fönster eller att KOJV kör med frames :P

Skämt åsido, det är nog ingen dum idé. Fixar direkt.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Innan du släpper 1.0...

Det spelar väl ingen roll ifall man kör med frames eller ej. Man ska ju kunna klicka på länken utan att tappa bort det forum man var på.

Å sen det där med att du tycker frames är amatörmässigt... då är väl PHP rätt töntigt det med. Å skivat bröd, digitala kameror och andra tekniska framsteg...

Re: Innan du släpper 1.0...

Jag fattar inte vad du menar med "amatörmässigt". Vad är det som är amatörmässigt?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Innan du släpper 1.0...

Nä men jag tycker frames är mycket häftigare än PHP.. PHP känns så töntigt på nåt sätt big_smile

6

Re: Innan du släpper 1.0...

Externa länkar utan target, är det som känns amatörmässigt. Annars är det ett väldigt proffsigt forum du har skapat, käre Kennel.  wink

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:

Externa länkar utan target, är det som känns amatörmässigt.

Det skulle jag nog kalla för en tolkningsfråga. Jag hatar länkar som öppnas i nya fönster. Vill man tvunget att en länk ska öppnas i ett nytt fönster så håller man inne shift (eller motsvarande tangent i sin browser) när man klickar på länken. Folk verkar dock inte vara införstådda med denna lilla "feature" utan hävdar prompt att vissa länkar skall öppnas i ett nytt fönster. Personligen tycker jag det är trams.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Innan du släpper 1.0...

Men du Kennel... Du har inte tänkt på att man äter chips med den handen? wink

9

Re: Innan du släpper 1.0...

Kennel, oavsett vad du tycker så är det ett grovt brott mot netiquetten, att öppna externa sajter i sitt eget frameset. Folk ska inte trollas bort från sajten dom är på när de klickar på externa länkar heller. Så PunBB-länken ska ha target _blank, precis som de genererade länkarna i inläggen får.

Så nu får du lägga dina personliga åsikter åt sidan och vika dig för majoriteten.  :->

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV: Du kan ju skriva en mod big_smile

Re: Innan du släpper 1.0...

Jag brukar helst se att ingen länk öppnas i nytt fönster, de kan man som Kennal sa fixa genom att hålla inne skift. Dock är det igentligen inget jag tar skada av eftersom jag alltid använder mittenknappen och öppnar nya länkar i en ny tab, men när jag sitter i IE så är det mycket störande när det öppnas i nya fönster hela tiden smile För det finns ju, vad jag vet, ingen "öppna i samma fönster" funktion?

12

Re: Innan du släpper 1.0...

Kennel, gribber, tycker ni inte att det är jobbigt när ni öppnar en länksida, klickar på en länk, och hela tiden måste backa tillbaka flera steg från att ha utforskat den nya sajten tills ni kommer tillbaka till länksidan ni var på?

Säg nu inte att vi ska tejpa fast shift-tangenten, utan berätta istället i vilken situation det egentligen är en fördel att inte använda target?

13

Re: Innan du släpper 1.0...

JAG HAR TEJPAT FAST MIN SHIFT TANGET NU. DET FUNKAR JÄTTE BRA. VÄLDIGT ELITE ÄR DET I ALLRA HÖGSTA GRAD.

OCH GRABBAR, TYCKER NI INTE ATT STÄMNINGEN I DENNA TRÅDEN ÄR LITE FIENTLIG? JAG TYCKER NI SKA LUGNA NER ER LITE NU VA!

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:

Kennel, gribber, tycker ni inte att det är jobbigt när ni öppnar en länksida, klickar på en länk, och hela tiden måste backa tillbaka flera steg från att ha utforskat den nya sajten tills ni kommer tillbaka till länksidan ni var på?

Säg nu inte att vi ska tejpa fast shift-tangenten, utan berätta istället i vilken situation det egentligen är en fördel att inte använda target?


nej, vill jag vara kvar på sidan är det lätt att öppna ett nytt fönster men vill man inte det så klickar man bara vanligt.

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:

Kennel, oavsett vad du tycker så är det ett grovt brott mot netiquetten, att öppna externa sajter i sitt eget frameset. Folk ska inte trollas bort från sajten dom är på när de klickar på externa länkar heller.

Du får tycka vad du vill. Jag tycker frames är ett mycket större brott mot netiquetten. Det finns bara en sak jag tycker mer illa om på webben och det är flash.

KOJV wrote:

Så PunBB-länken ska ha target _blank, precis som de genererade länkarna i inläggen får.

Huruvida länkar i inlägg öppnas i ett nytt fönster eller inte ställer man själv in i sin profil.

KOJV wrote:

Så nu får du lägga dina personliga åsikter åt sidan och vika dig för majoriteten.  :->

Jo, jag har redan ändrat det och jag håller med dig om att just den länken bör öppnas i ett nytt fönster. Att det skulle vara "amatörmässigt" på något sätt att öppna externa länkar i samma fönster håller jag däremot verkligen inte med om.

KOJV wrote:

Kennel, gribber, tycker ni inte att det är jobbigt när ni öppnar en länksida, klickar på en länk, och hela tiden måste backa tillbaka flera steg från att ha utforskat den nya sajten tills ni kommer tillbaka till länksidan ni var på?

Eh, nej? Om jag klickar på en länk och jag vill att den ska öppnas i ett nytt fönster så håller jag inne shift. Vill jag bara fortsätta navigera håller jag inte in shift (och slipper på så sätt stänga det "kvarglömda" fönstret).

max_w wrote:

OCH GRABBAR, TYCKER NI INTE ATT STÄMNINGEN I DENNA TRÅDEN ÄR LITE FIENTLIG? JAG TYCKER NI SKA LUGNA NER ER LITE NU VA!

Jo, verkligen. Jag blir dock lite lack när folk kallar saker jag gjort för amatörmässiga. Speciellt när det gäller en sån här sak som helt klart är en tolkningsfråga.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

16

Re: Innan du släpper 1.0...

Kennel wrote:
Jag tycker frames är ett mycket större brott mot netiquetten. Det finns bara en sak jag tycker mer illa om på webben och det är flash.

Bakåtsträvare.  :-p

Jo, verkligen. Jag blir dock lite lack när folk kallar saker jag gjort för amatörmässiga.

Men förlåt då. Det var lite hårt.

Men du har ingen aning om hur en sajt som använder Pun kan vara uppbyggd. I mitt fall används frames. För säkerhets skull ska alla externa länkar utrustas med target blank. Så en liten gnutta amatörmässigt var det av dig att glömma det.

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:
Men du har ingen aning om hur en sajt som använder Pun kan vara uppbyggd. I mitt fall används frames. För säkerhets skull ska alla externa länkar utrustas med target blank. Så en liten gnutta amatörmässigt var det av dig att glömma det.

Är det inte lite amatörmässigt att glömma alla siter som inte använder frames då om man använder target=_blank?

18

Re: Innan du släpper 1.0...

Ingen sajt eller användare tar skada av target _blank på en extern länk. Men att glömma å sätta target kan skada ryktet för en sajt i vissa fall.

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:

Ingen sajt eller användare tar skada av target _blank på en extern länk. Men att glömma å sätta target kan skada ryktet för en sajt i vissa fall.

Det är ju just det man gör? Har man target _blank på en länk så kan användaren inte välja att öppna länken i samma fönster. Oavsett vad man gör eller vilka knappar man håller in så kommer länken öppnas i ett nytt fönster/tab. Det kallar jag att begränsa en användares valmöjligheter. Har man inget target-attribut på länken så bestämmer användaren själv hur han/hon vill öppna länken. Att man sen kan argumentera för target-attributet pga att man annars kan bli "fångad i en frame" säger väl mer om frames än det gör om själva länkandet?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

20

Re: Innan du släpper 1.0...

Ojdå Kennel, tar du skada av det? Bäst du aktar dig för att klicka på länkar som uppenbarligen leder till externa sidor.  wink

Re: Innan du släpper 1.0...

KOJV wrote:

Men förlåt då. Det var lite hårt.

Apology accepted.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Innan du släpper 1.0...

Jag har en lösning på problemet .... kör target="_top" ... så finns inga frames kvar i det fönstret längre (har för mig att det var top iaf) wink

23

Re: Innan du släpper 1.0...

Jo, men då tappar ju folk bort sig från ett forum till nästa (detta).

Om forumet Örjan ser ut som punbb.org, dvs utan logga och med Oxygen, och en nyfiken besökare på Örjan klickar på PunBB-länken, hamnar han här och kan rentav missa det faktum att han kommit till en helt ny sajt (om han inte kollar adressfältet) - fastän länken har target _top.

PunBB-länken är extern, sett från det perspektiv som en sajt bjuder på om den använder Pun. Och eftersom länken är extern, ska den ha target _blank och inget annat.

Re: Innan du släpper 1.0...

Kan vi lägga ner det här eller?

Det finns ingen regel (inte ens en oskriven sådan) som säger att externa länkar skall ha target="_blank". HTML-specifikationen säger ingenting om det. target-attributet skall användas då man vill öppna en länk i den angedda framen. Att moderna browsers väljer att öppna ett nytt fönster om det inte finns någon frame som matchar t.ex. _blank är helt upp till browsern.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

25 (edited by KOJV 2003-07-15 19:35)

Re: Innan du släpper 1.0...

Även äldre browsers, som inte öppnar i nytt fönster om target inte existerar, öppnar i ett nytt fönster om target är _blank. Eller _new.

Och visst finns det en oskriven regel som säger att man ska öppna externa länkar i nya fönster... även om du aldrig har hört talas om det.  :-p