Topic: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Jag bläddra igenom en "tutorial" för att ändra på forumet. Men jag fixa endå inte att spika bredden på forumet! Hur gör jag?

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Finns det ingen möjlighet att anpassa detta forum så att det går sömlöst in i min websida? Min sida e uppbyggd med tables där det finns en top (header) en botter (footer) och en menylist på höger sida. Nu är det så att jag vill ha forumet som en central del i sidan och vill ha det i "mitten" på min sida där resten av all information visas (inte ett separat fönster).

Det verkar va ett bra forum! Men om det inte går vad för forum kan jag använda? Alla populära forum i typ med Invision powerboard eller phpbb är "för avancerade" (för mig iaf!) att bygga in i en websida.

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Visst kan du det. Redigera mallarna i include/template/. Bredden justerar du i stilmallarna (i style/).

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Hmm...okej om du säger det så ska jag ge det ett till försök *gnuggar geniknölarna*. Fast dom där mallarna är inte det lättaste att förstå sig på. Det här vågar jag inte ge mig in på utan mat i magen... smile

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Mallarna är väldigt enkla att förstå sig på. Börja med main.tpl, det är den som används till de flesta sidorna i forumet. Det PunBB gör är att ladda in denna mall och sen byta ut vissa bitar mot innehåll. <pun_title> t.ex. byts ut mot titeln på forumet. Vill du placera en tabellstruktur "runt" forumet bara gör du det i mallen.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Jag testa lite enkla grejor som byta namn på forumet mm å det gick ju bra... Men jag är nyfiken och det skulle nog göra det lite enklare att veta hur template filen fungerar. Måste man skiva all kod på samma rad? hur vet PunBB att just *den* textsträngen ska vara till överskrift? Efter man tar bort t.ex <pun_title> "taggen" finns det ju inget som markerar vad "Mitt Forum" texten är menat till.

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

PunBB letar upp t.ex. <pun_title> och när den hittar den, så byter den ut den mot den faktiska titeln på ditt forum. Tar du bort <pun_title> kommer PunBB inte kunna sätta in titeln på ditt forum någonstans. Då kommer den helt enkelt inte synas.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8 (edited by silverdonkey 2005-01-25 23:37)

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Det låter ju logiskt. Men även fast jag nu har gjort fel så fungerar det. "taggarna" är borta och texten visas endå.

<div id="brdheader" class="block">
    <div class="box">
        <div id="brdtitle" class="inbox">
            <font size="3"><b>Diskusionsforum</b></font>
            Allt mellan himmel och jord
        </div>
        <pun_navlinks>
        <pun_status>
    </div>
</div>

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Nu förstår jag inte. Du har ju, istället för att låta PunBB hämta titeln från database, skrivit den rakt upp och ner i mallen. Ovanstående kommer såklart skriva ut "Diskusionsforum" som titel på sidan.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Hjälp mig ändra bredden på forumet (Ny användare).

Rickard -> "<pun_title> t.ex. byts ut mot titeln på forumet"

Lite missförstånd... roll

Men jag är på god väg att bli färdig nu. Jag börjar bli lite *slow* kanske behöver lite frisk luft smile Tack för supporten iaf!

Marcus.