1 (edited by akkerbakker 2005-02-08 22:34)

Topic: frågor om backup och startsidan

Hej Rickard !

Först vill jag säga att ditt forumscript är ett mästerstycke !!!
Du har lyckats med konsten att avstå allt överhäng i utseende och
funktion. Konsten att avstå är sannerligen en konstart kanske även ett karaktärsdrag. Jag har lyckats montera upp Punbb och kännt mig för i funktionerna
med pluginserna med databasbackup och restore och det fungerar väldigt smidigt.

En fråga är i villken intervall bör man göra en backup av Sqldatabas

Sen har jag provar news generatorn.

En annan fråga är,  hur du byggt upp din startsida som jag tycker är bra och om hur kopplingen och sambandet är mellan startsidan och newsarkivet och forumet ?

med vänliga Hälsningar
Stig A

Re: frågor om backup och startsidan

Det finns inget definitivt svar på hur ofta man bör göra backup. Det beror helt och hållet på hur mycket data du är beredd att förlora om något mot förmodan går åt skogen med din databas. Personligen behöver jag inte bry mig då webbhotellet på vilket punbb.org är placerat gör backuper dagligen. Händer det en olycka förlorar jag maximalt 24 timmar data. Det kan jag leva med.

Sen vad gäller startsidan här på punbb.org kan jag bara dirigera dig till dokumentationen. Där kan du läsa om hur du integrerar din site med ditt forum. Nyheterna på framsidan visas genom att jag helt enkelt inkluderar news.html (t.ex. <?php include 'forum/plugins/News_Generator/news.html'; ?>) som genereras av News Generator.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: frågor om backup och startsidan

Hej igen Rickard !

Har ringa erfarenhet av grunderna i php men ska inhandla litteratur på svenska. Jag har trots det lyckats montera upp några phpscripts. Där har Punbb varit föredömligt anvädarvänligt att installera.

Om det är möjligt så skulle jag vilja se hur din phpkod  ser ut för din startsida för www.punbb.org,  (inte index.php filen för själva forumet). Utan index.php-filen för startsidan om det är möjligt.



Hälsningar från
Stig A

Re: frågor om backup och startsidan

Delarna som är av intresse för dig är:

Inkludera common.php:

<?php

define('PUN_TURN_OFF_MAINT', 1);
define('PUN_QUIET_VISIT', 1);
define('PUN_ROOT', './forums/');
require PUN_ROOT.'include/common.php';

?>

Inkludera en CSS-fil som reflekterar användarens val i forumet:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/<?php echo $pun_user['style'] ?>_site.css" />

Koden som listar de senast aktuella trådarna från forumet:

<?php

$result = $db->query('SELECT t.id, t.subject FROM '.$db->prefix.'topics AS t INNER JOIN '.$db->prefix.'forums AS f ON f.id=t.forum_id LEFT JOIN '.$db->prefix.'forum_perms AS fp ON (fp.forum_id=f.id AND fp.group_id=3) WHERE (fp.read_forum IS NULL OR fp.read_forum=1) AND t.moved_to IS NULL AND f.id NOT IN(28) ORDER BY t.last_post DESC LIMIT 12') or error('Unable to fetch topic list', __FILE__, __LINE__, $db->error());

while ($cur_topic = $db->fetch_assoc($result))
{
    if ($pun_config['o_censoring'] == '1')
        $cur_topic['subject'] = censor_words($cur_topic['subject']);

    if (pun_strlen($cur_topic['subject']) > 28)
        $cur_topic['subject'] = pun_htmlspecialchars(trim(substr($cur_topic['subject'], 0, 25))).' …';
    else
        $cur_topic['subject'] = pun_htmlspecialchars($cur_topic['subject']);

    echo "\t\t\t\t\t\t".'<li><a href="'.$pun_config['o_base_url'].'/viewtopic.php?id='.$cur_topic['id'].'&action=new">'.$cur_topic['subject'].'</a></li>'."\n";
}

?>

Inkludera news.html:

<?php require PUN_ROOT.'plugins/AP_News_Generator/news.html'; ?>
"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: frågor om backup och startsidan

Hej Rickard !

Nu ser jag att det fungerar. Jag har jobbat natt och är lite seg i kolan. Men fram på eftermiddagen skall jag prova mig fram bland phptaggarna med trial and error metoden. En metod som jag tagit mig fram med sen starten 1996, när jag började med lite enklare hmlknackande. Jag ska även införskaffa någon lättläst startbok om php.

Än en gång tack Rickard !

med vänlig hälsning
Stig A