1 (edited by flagg 2002-06-18 15:38)

Topic: Strömavbrott

Satt här på jobbet och testade Pun för fullt när stömmen helt plötsligt försvann! Inte helt vanligt här  på Aspholmen/Örebro, om man säger så...

Skall snart skriva ut runt 2000 fakturor samt kuvertera dem så jag hoppas det inte händer igen neutral

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Strömavbrott

Ajaj. Farbror hyresvärden var här för några veckor sen och ryckte huvudströmmen utan att fråga. Den rök den uptimen :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Strömavbrott

smile

4

Re: Strömavbrott

Hmm, jag är lite förvirrad märkar jag. Jag ska givetvis kuvertera fakturorna, inget annat. Spelar roll iofs smile

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

5

Re: Strömavbrott

jag har köpt UPS idag smile får den på torsdag... datorn dör hela tiden av avbrott här... o nu är det åska igen snart... sad BLÄ

Re: Strömavbrott

Soft. En sån skulle jag också vilja ha.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Strömavbrott

Jag vill också ha en egen UPS, men det känns inte som det är en särskilt "rolig" grej att köpa smile

Började pipa som faen här i datorhallen, men magnetlåset fick ingen ström så jag kom inte in under avbrottet. Men eftersom det bara varade i ca 5 minuter var det bara vår gamla HP3000 som dog, och den vill dessvärre inte starta igen... Någon MPE-export som kan hjälpa mig? smile

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

8 (edited by dR slIzer 2002-06-18 17:55)

Re: Strömavbrott

Strömavbrott är inte roligt smile
Alla fall inte sånna som är vollade av andra personer i huset, gillar inte när min dator dör big_smile
Jag skulle kolla hur långtid XP skulle klara sig igång utan att krabba, hade kommit till 6dygn när farsan kortsluter något så att jordfelsbrytaren löser.

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."

9

Re: Strömavbrott

Timpa wrote:

jag har köpt UPS idag smile får den på torsdag... datorn dör hela tiden av avbrott här... o nu är det åska igen snart... sad BLÄ

får man fråga vad en sån kostar? smile

/IoR_Kongo @swec

10

Re: Strömavbrott

Köp en sån här så klarar du dig en stund smile

Nej, men seriöst: 1000-2000:- beroende på vilken kapacitet du vill ha.

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

Re: Strömavbrott

Åskan sänkte båda mina burka för ett par timmar sedan .. hejdå 32 dagar uptime .. jag som tänkte testa hur länge den skulle orka..

12

Re: Strömavbrott

Jag klarade mig utan strömavbrott men åskan gick vilt här ändå...

13

Re: Strömavbrott

Jo UPS vore trevligt.

Samt en sån Disel generator, kostar väl några tusingar bara :)

Men då är man säker ;)

För en vanlig UPS orkar inte driva min Serverfram + Workstation (3 datorer....) i många minuter.

Kicka rumpa

14

Re: Strömavbrott

Med 2200VA klarar du nog uppåt en timme skulle jag tro.

Ring brother, ring for me | Ring the bells of hope and faith
Ring for my damnation | I am at the gallows end

15

Re: Strömavbrott

Henke wrote:

Timpa wrote:

jag har köpt UPS idag smile får den på torsdag... datorn dör hela tiden av avbrott här... o nu är det åska igen snart... sad BLÄ

får man fråga vad en sån kostar? smile


800-900kr på dustin big_smile

16 (edited by Timpa 2002-06-19 10:08)

Re: Strömavbrott

jag ska ha min för att driva
1. ADSL modem
2. router
3. min burk

Vill absolut inte få nytt IP,,, avskyr det big_smile


Edit: dessutom vill jag ha min dator på medans jag är inne i lumpen big_smile

17

Re: Strömavbrott

jag har bara fårr strömavbrött här i lägenheten på södermalm en gång.
en gång på snart 8 år är tillräkligt bra för att jag inte ska behöva ngn UPS, tycker jag dåra

lllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllll
uhm leet?

18

Re: Strömavbrott

usch ja, jag var tvungen att stänga av min server för inte så länge sedan, bygger om i huset så vi lär ha många avbrott de närmsta veckorna. blev av med 150 dagars uptime. det tråkiga är att det tar så förbannat lång tid att få tillbaks den wink

19

Re: Strömavbrott

pixas wrote:

usch ja, jag var tvungen att stänga av min server för inte så länge sedan, bygger om i huset så vi lär ha många avbrott de närmsta veckorna. blev av med 150 dagars uptime. det tråkiga är att det tar så förbannat lång tid att få tillbaks den wink

Närmare bestämt 150 dagar big_smile

Re: Strömavbrott

Sitter på isdn så har ingen anledning att ha datorn på förjämna, menar fast uppkoppling är ju saken...
BREDBAND! please... stod i tidningen för några månader att kommunen hade fått pengar från farbror staten (före de hade upprättat en "IT strategi" eller nått sånt...) men grr de skulle skicka ut förfrågningar till ISP...
btw vad är bäst här på landet (fiber big_smile ) men radio lan, är inte det dålig ping eller? (man får ju inte bli väderberoende fast man har tak över huvudet)
Har inte hört nått en om det där jävla med bredband.

Re: Strömavbrott

Min dator dog en gång idag och en gång igår, p.g.a åksan, jag bor i arboga, 4 mil från Örebro.

Re: Strömavbrott

de är väl bättre att ha en säker och väl uppdaterad burk än en med mycke uptime ? smile

Re: Strömavbrott

Varför inte både och?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Strömavbrott

Kennel wrote:

Varför inte både och?

dock lite svårt (tydligen inte totalt omöjligt, men svårt) att tex kompilera en ny kernel mm wink

Re: Strömavbrott

Jo, iofs, men det är mycket sällan kerneln i sig har några hål.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."