Lionell wrote:
Tittade lite närmare på viewforum och såg att Bug Reports tar mer än en sekund att ta fram. Lite i överkant enligt mig om man ser på att den ska enbart visa alla subjects i en tråd.
Sen har man subjects enbart som start inlägg, sen är subject fältet tomt på alla svar. Men tar ändå upp en massa plats i databasen.
Varför inte ha en en separat tabell i databasen enbart till start inlägg, sånt med subject, sen ha alla andra svar i en tabell för sig? Det blir ju en del att leta igenom efter ett tag.
edit: All information som är specific för en tråd borde ju ligga i subjects tabellen och bara det som behövs till replies.
Hoppas jag inte krånglar till det för mycket nu Kennel... :p
Klart du ska komma hit och krångla Niklas :-)
Först och främst: Jag valde att ha alla inlägg (oavsett om de är topics eller inte) i samma tabell. Jag gjorde detta val för ganska länge sedan när jag väl började med forumet och det har för- och nackdelar. En nackdel är att man har utrymme för mer data än vad som egentligen behövs för vanliga svar i en tråd. En fördel är att vissa saker blir oändligt mycket enklare att göra (sökmotorn t.ex.) samt att vissa operationer kräver färre queries när allt ligger i samma tabell. Det faktum att MySQL dessutom saknar stöd för subselects ställer till en del också när man har topics i en egen tabell.
Forumet skulle inte bli snabbare om det var uppdelat och det extra utrymme som inte används i inlägg är inte allt för mycket. En tom sträng (av typen varchar) tar t.ex bara upp en byte.
Att svar i en tråd inte skulle ha subject är något jag tänkt en del på. I alla andra forum jag känner till har även svar en ämnesrad. Den utnyttjas dock mycket sällan och jag aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja ha en ämnesrad mitt i en tråd. Jag hakade liksom på vad som var standarden när jag började med forumet och det har hängt med sen dess.
Jag vet inte huruvida drygt en sekund är så mycket för forumet Bug Reports. Bemärk att detta forum körs på en Pentium 200 med 64 MB minne. Ingen monsterburk direkt.
Edit: Om forumet ibland känns extra segt, så är det när jag kopierar filer över mitt 10mbit-NIC. Då dör typ hela burken :-)
"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."