Topic: Mod-dokumentation thingy?

Kennel behöver naturligtvis inte skriva allting, men vissa delar skulle det vara trevligt om han fixar, typ the Inner Workings of PunBB.

Iaf, idén lyder som följer:

Varför inte sammanställa någon slags dokumentation för pun-moddare som vill skriva egna tillägg till PunBB.
Dels lista vilken information som hamnar vart i databasen, och vad den gör.
Dels lista vad alla filerna gör (vissa är ju s.k self-explanatory, men det skulle vara trevligt att ha en fin lista)
Sen delar där man berättar om alla delarna i PunBB.
T.ex. "Admin/Moderator systemet fungerar si, och kan påverkas i filerna så, och databas X håller reda på Y när det gäller admin/moderatorer".
Eller "Forumhanteringen fungerar si, och kategorier så, tillsammans med tabellen X och Y, och styrs av filerna Z"

Även för dem som (förutom Kennel) har satt sig in i hur PunBB fungerar så skulle detta vara en snabb och enkel referens när man vill/behöver ändra någonting.
Om man vet att man behöver ändra hur t.ex. profiler laddas så kan man läsa i den här referensen och ha all informationen där.

Så, finns det några (förutom jag) som skulle vilja se någonting dylikt, och finns det några (förutom jag) som är villiga att hjälpa till med detta?

Re: Mod-dokumentation thingy?

Tja, det låter väl som en bra idé. Frågan är bara vem som skall börja och hur folk ska kunna bidra. Wiki kanske?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Mod-dokumentation thingy?

Låter som en bra idé.
Man kanske skulle ha någon slags utgångspunkt.
Typ, databaslistningen, d.v.s "Här är tabellerna och kolumnerna i databasen, och detta är vad de har hand om".
Den borde bli en relativt fast punkt i tillvaron.
Sen kan man börja se till de olika delarnas interaktion med databasen.

Re: Mod-dokumentation thingy?

Idén låter mycket bra. Jag vet inte hur mycket jag skulle kunna bidra, men om ett WIKI-system kommer upp så ska jag göra vad jag kan för att utöka dess information.

Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation - Oscar Wilde

Re: Mod-dokumentation thingy?

http://www.punres.org/docs/index.php

Inte klar pga att ingen visat intresse till att läsa den ;D

Re: Mod-dokumentation thingy?

IMHO, a wiki on Rickards server sounds better...

Re: Mod-dokumentation thingy?

Chacmool: Det går även fint med svenska i detta forumet ;)

Re: Mod-dokumentation thingy?

Haha :)

Är van att svara med det där andra konstiga språket :D