Topic: göra tumnaglar

hej. jag håller på med ett galleri och behöver hjälp med att göra tumnaglar av alla bilderna i en katalog. Hur gör jag? alla tumnaglarna ska ha sa samma storlek oberoende av hur stora orginalbilderna är. tack på föhand.

2 (edited by spetero 2002-12-04 21:52)

Re: göra tumnaglar

hallå. sluta kika på frågan å svara wink

*bump* (bumpa upp den i toppen av alla trådar)

Re: göra tumnaglar

Jag förmodar att man kan göra det med GD-biblioteket. Här kan du läsa mer: http://www.php.net/manual/en/ref.image.php

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4

Re: göra tumnaglar

PHPs inbyggda funktioner är ganska långsamma så jag löste det genom att anropa externa program från netpbm-sviten. Som cjpeg, djpeg, pnmscale, pnmrotate etc.

, Lanportalen.
---
Nytt DH Snart, håll utkik efter oss där, vi har snygga Webcamcrew-tishor!

Re: göra tumnaglar

japp gd har stöd för det

tänk på att inte göra så att det skapas tumnaglar varje gång det kommer en besökare till sidan, för det drar en hel del processorkraft.

Re: göra tumnaglar

GD-lib är ju rätt segt... Min lösning på det var att skapa själva thumb-en en gång med GD som sedan sparar ner den med ett nytt filnamn, t.ex. bild_thumb.jpg... Detta kan ju t.ex. göras när man först laddar upp bilden. På så sätt slipper man den sega tiden det tar att generera bilden varje gång man ska visa den. Med GD-lib kan man ju dessutom lägga in en liten tagg i någon kant för att visa vart bilden kommer ifrån smile

Re: göra tumnaglar

Menion wrote:

GD-lib är ju rätt segt... Min lösning på det var att skapa själva thumb-en en gång med GD som sedan sparar ner den med ett nytt filnamn, t.ex. bild_thumb.jpg... Detta kan ju t.ex. göras när man först laddar upp bilden. På så sätt slipper man den sega tiden det tar att generera bilden varje gång man ska visa den. Med GD-lib kan man ju dessutom lägga in en liten tagg i någon kant för att visa vart bilden kommer ifrån smile


Jag har ungefär så i mitt bildgalleri, det är helt utan databaser och tjaffs, jag bara lägger in en mapp med bilder, sen när en besökare kommer så in i just det galleriet så kollar den om det finns några tumnaglar, annars skapar den de.

Re: göra tumnaglar

hum. möjlighet att få se din kod dhanjel. jag förstår mej inte riktigt på GD funktionerna..