Topic: error

Jag har sett att du använder en funktion som heter 'error()' lite varstans men jag hittar inte definitionen till den så jag ser hur den används...

Och jag hittar ingen motsvarande sak i PHP's dokumentation som tar de antalet variablar som din gör.

Finns de måntro några hemliga trix nånstans i skymundan? smile

2 (edited by max_w 2003-03-16 22:50)

Re: error

Varför söker du inte på *.php och med texten 'function error()' i punbb mappen då?

Då vet du iaf om den finns med i forumet eller om det är en inbyggd php-funktion

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72

Re: error

Det är en egendefinierad funktion. Ta en titt i include/common.php

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: error

max_w: För jag browsade bara den packade filen i total cmd...

Och jag sökte igenom PHP's error-handling funktioner istället smile

Kennel: Hittade den...


Så en sak till jag undrar; Vad betyder '!==' för '!=' betyder väl 'not-equal'?

Re: error

!== och === är "strängt skilt från" och "strängt lika med". Dessa operatorer kontrollerar inte bara värdet av höger- och vänsterledet, de kontrollerar även typerna.

$a = 4; // Integer
$b = '4'; // String

$a == $b // True
$a === $b // False

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: error

Då har man lärt sig nåt nytt idag oxå...

Skall gräva vidare i php-manualen för jag kommer inte på några direkta användningsområden så där på rak arm...Kan iofs vara att man borde ha lagt sig för länge sen oxå...

Re: error

Jag kan visa ett användningsområde direkt :-)

Funktionen strpos() returnerar första positionen på vilken strängen "needle" hittades i "haystack". Denna position kan dock mycket väl vara 0. Hittas strängen inte alls returnerar funktionen false.

if (strpos($a, $b) != false)

Här blir det problem om strängen finns på första positionen eftersom den då returnerar 0 och detta utvärderas till false av PHP-tolken. Lösningen är alltså att använda !== istället.

if (strpos($a, $b) !== false)

Returerar funktionen nu 0, så kommer villkoret vara sant och koden i if-satsen exekveras.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8

Re: error

jag tycker speciellt om funktionen die() och exit.... de använder jag hela tiden....

4B 65 6E 6E 65 6C 20 65 20 65 6E 20 67 61 6E 67 73 74 65 72