1

Topic: install

varför inte komma direkt till install.php om inte config.php finns?

BTW funderar på att testa köra detta forum på www.moddzone.com

Re: install

Bra fråga. Jag kan tänka mig att jag gjort det så som det är nu av någon speciell anledning, men just nu kan jag inte komma på vad det skulle vara, så jag slår till och "fixar" det :-)

Edit: Jag kom precis på varför. Om man är lite nybörjare på det här med PHP så känns det lite vettigare att man får ett meddelande om vad som är fel istället för att bara få upp installationsskriptet igen. Jag tänker framför allt på det faktum att man i installationsförfarandet skall skapa config.php manuellt. Om man på något sätt misslyckas med detta vill man inte installera forumet en gång till (vilket ändå inte kommer gå) och då känns det lite vettigare med ett meddelandet om att config.php inte kan hittas. Kanske har man döpt filen till fel namn eller så kanske man inte har läsrättigheter till filen. Låter det vettigt?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: install

Tycker att det låter vettigt smile

Men varför inte försöka spara config.php automatiskt vid installationen? Och om det misslyckas är det ju bara att visa det meddelande som visas nu (kopierara följande och klistra in i en fil och döp den till config.php, eller vad det nu stod smile)

"Real programmers are those that can sleep in front of terminals ... with their eyes opened."

"Real programmers don't work from 9 to 5. If any real programmers are around at 9am it's because they were up all night."