1

Topic: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Jag har försökt att lägga in mitt PunBB forum på min hemsida! (en extern server)
men jag får bara upp
"Unable to connect to mysql server and select database. Please check your settings and try again. Go back"

Jag provade att se om jag kunnde connecta till mysql med----->
<?
$länk = @mysql_connect ("localhost", "usernam", "")
     or die ("Kunde inte ansluta");
print ("Ansluten");
?>

Det gick bra! jag fick svaret Ansluten, men varför kan jag inte skapa en databas?

2 (edited by gribber 2003-08-06 21:10)

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Did you try to use mysql_select_db()? did it work?
Does the database your trying to use exist?

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Det här problemet dök upp väldigt passande. Jag ändrade nämligen lite på just den koden igår, så forumet ger lite mer informativa felmeddelanden när det inte kan connecta till MySQL. Ladda hem 1.0 en gång till och prova igen. Då kommer vi iaf få lite mer insikt i vad det är som inte funkar.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Nu har jag provat och får meddelandet--->

"Error: Unable to connect to MySQL server. Access denied for user: 'vak@localhost' (Using password: YES)."

Det verkar som jag inte har rättigheter att spara en databas på localhost!

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

PunBB skapar ingen databas utan det måste vara gjort innan man startar installationen. Skapa en databas och se till att användaren "vak" har alla rättigheter (grant behövs iofs inte) på den.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

6

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Tack nu fungerar det, jag märkte att den inte skapade en databas! Jag valde en mapp som redan fanns!

Men jag fick fram en text "The default directory for avatars (img/avatars) is currently not writables"

Betyder det att jag inte kan spara bilderna i min mapp img/avatars som ligger i min forum mapp?

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Ja, det är precis vad det betyder.

Vilket operativsystem kör servern? (Win eller Unix)
Har du möjlighet att administrera ditt konto utifrån? (FTP, Shell...)
Vet du vad chmod är?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Jag tror att dem kör Unix!
Jag använder FTP när jag administrerar mitt konto!

jag vet inte vad chmode är? Betyder det change mod...

9 (edited by Piggymon 2003-08-08 20:55)

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

chmod används för att ändra rättigheter på saker i Unix/Linux. Nu kan jag dock inte det exakta syntaxet för att göra något läs och skrivbart (men inte exekverbart för alla), men om du har SSHaccess så kan du knappa in "chmod 777 (ger alla fulla rättigheter) /katalognamn".

-

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Gör såhär. Logga in med FTP och navigera till img-katalogen. Högerklicka på avatars-katalogen och välj "Attributes (CHMOD)". Skriv in 777 i den lilla rutan och klicka på OK.

Ovanstående är instruktioner för hur man gör det med FlashFXP. Det borde ungefär lika i andra FTP-klienter.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

11

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Nu fungerade det! Att ladda upp!

Men jag har bara provat en bild än! en gif-bild. Den lade sig i mappen img/avatar, men bilden kan inte visas! Varför? Jag ser en bild med ett rött kors i övre-vänstra hörnet! (du vet vilken jag menar)

Vad gör jag nu!

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Hmm, konstigt. Kan man möjligtvis få ta en titt på ditt forum? Om du inte vill posta länken här så kan du kontakta mig över ICQ (6290764) eller på IRC (Kennel på Quakenet).

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

13

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Tack för hjälpen än en gång!

Jag var dum och skrev "/img/avatars" istället för "img/avatars"

då gick det inte att uppa.

därför skrev jag hela sökvägen från root till min mapp! då gick det att ladda upp bilden, men inte se den.

Detta är den bästa supporten jag har varit med om!


Rickard Andersson är min GUD! (eller så nära man kan komma i cyberspace)   big_smile

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Tony Bratt wrote:

Detta är den bästa supporten jag har varit med om!

Vänta bara tills (om) PunBB blir stort och det dyker upp support-frågor här dagarna i ända. Då kommer nog jag också tröttna och skriva avsnoppade svar :P

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

15

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

eller så har du kommit så långt att du vet alla vanliga fel, o gör en FAQ
och/eller så har du en lista med svar som du bara copy/pastar in här wink

Re: Jag tror inte jag kan skapa en databas?

Jo, iofs. En rejäl FAQ borde jag nog sätta mig och skriva ihop.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."