Topic: Källkoden

Vilket program är källkoden skriven i? I Notepad syns nämligen inte radbrytningar mm.

Re: Källkoden

I UltraEdit. Det blir knas i Notepad eftersom den inte hanterar radbrytningar på "rätt sätt". Mitt tips är att du använder en riktig editor.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Källkoden

"inte hanterar radbrytningar på "rätt sätt"."
Vad menas med detta? I andra fall brukar man alltid kunna läsa källkod i notepad, oavsett program det är skapat i...
smile

Re: Källkoden

Det har med hur radbrytningar representeras på olika plattformar. I UNIX-världen representeras en radbrytning av tecknet med ASCII-värde 10 (brukar skrivas \n). I Windows använder man två tecken, 10 och 13 (\r\n). Notepad förväntar sig att alla textfiler den öppnar skall vara i Windows-format med både \r och \n vid radbrytningar. Om en fil då bara använder \n för radbrytningar kommer Notepad bugga ut.

Jag anser att det sätt man gör det på i UNIX är att föredra. Att man använder \r\n är bara en gammal kvarleva sedan skrivmaskinstiden (\r = carriage return, \n = line feed). Därför har jag ställt in min editor att använda UNIX-radbrytningar och därför blir det knas när man öppnar dem i Notepad :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Källkoden

Bra att fler människor tycker att \r\n är vansinne. smile

wärsch?