Topic: Registreringsproblem

Vet i fasen vad som är fel, men av någon anledning kan inte besökare registrera sig... När man fyllt i allting och trycker på submit-knappen får man upp ett fint
meddelande som säger "Error: Unable to create user.". Jag har installerat om PUN ett flertal gången, utan resultat. Har t.o.m använt root-användaren till MySQL men får fortfarande samma fel.
Webservern körs på en Apache 2.0.4.3, PHP 4.2.3 och MySQL 3.23.28, med WinXP som operativ.

Någon som vet vad som kan vara fel ?

(För övrigt fungerar forumet klockrent)

Re: Registreringsproblem

Kan du slå på debug i common.php och framkalla felet igen? Då kommer forumet nämligen beskriva i mer detalj vad som gick snett.

Debug slår du på genom att ta bort kommentaren // i början av raden

//define( 'DEBUG', 1 );

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by Virrdo 2002-11-05 18:16)

Re: Registreringsproblem

Då får jag fram detta felmeddelande:

Error in C:\Program\ApacheGroup\Apache2\htdocs\projekt\forum\register.php on line 244.
Pun reported: Unable to create user.
mysql reported: (1064) You have an error in your SQL syntax near '\'Testperson\', NULL, NULL, NULL, NULL, \'Hemmet\', 'doh', NULL, NULL, 'no', 'ye' at line 1.

Du vet inte vad som kan vara fel här då ? :\

Re: Registreringsproblem

Hmm. Vad fan :-)

Kan du testa att inte ange något värde för realname. Funkar det då?

Om inte kanske du kan göra följande:

Rad 243 i register.php. Klistra in följande:

exit( 'INSERT INTO '.$db->prefix.'users (username, password, email, realname, url, icq, aim, yahoo, location, signature, disptopics, dispposts, hideemail, savepass, smilies, showimages, showsignatures, linktonewwin, timezone, style, status, registered) VALUES(\''.addslashes( $username ).'\', \''.md5( $password1 ).'\', \''.$email1.'\', '.escape( $form['realname'] ).', '.escape( $form['url'] ).', '.$form['icq'].', '.escape( $form['aim'] ).', '.escape( $form['yahoo'] ).', '.escape( $form['location'] ).', \''.addslashes( $signature ).'\', '.$form['disptopics'].', '.$form['dispposts'].', '.$form['hideemail'].', '.$form['savepass'].', '.$form['smilies'].', '.$form['showimages'].', '.$form['showsignatures'].', '.$form['linktonewwin'].', '.$form['timezone'].', '.$form['style'].', '.$status.', '.$now.')' );

och prova igen. Det kommer inte funka då heller, men den kommer skriva ut en sak som jag vill att du postar här :-)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Registreringsproblem

INSERT INTO pun_users (username, password, email, realname, url, icq, aim, yahoo, location, signature, disptopics, dispposts, hideemail, savepass, smilies, showimages, showsignatures, linktonewwin, timezone, style, status, registered) VALUES('Viddo_test', '342df5b036b2f28184536820af6d1caf', 'weirdoos@hotmail.com', \'VadKanJagHeta Baah\', NULL, NULL, NULL, NULL, \'hemmet\', 'doh! sign here', NULL, NULL, 'no', 'yes', 'yes', 'yes', 'yes', 'yes', '1', 'Light_and_Blue', 0, 1036611833)

*Postat här*
Se om du kan få ut någe vettigt från det....

Re: Registreringsproblem

Ah, tack så mycket. Jag har hittat buggen nu. Ska fixa det till beta3. Du kan lösa problemet tillfälligt genom att ändra

magic_quotes_gpc = Off

till

magic_quotes_gpc = On

i din php.ini. Då ska det fungera.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Registreringsproblem

Varågod wink
Och tack för hjälpen, nu fungerar forumet fint...

Re: Registreringsproblem

Jag upptäckte precis att jag har samma problem (PunBB 1.2 beta, PHP 4.3.10, MySQL 4.0.22).

File: /punbb/register.php
Line: 175
PunBB reported: Unable to create user
Database reported: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ' '6a5b967ddd0b618f489ac25bde1e1a7eb2380179', 'name@domain.com', (Errno: 1064)

Jag har magic_quotes_gpc = On, men det verkar inte hjälpa.

Ser fram emot nästa release big_smile

Re: Registreringsproblem

Jag tror jag vet vad det här är. Det är en bugg som är resultatet av en annan bug i betan. Nämligen att o_default_user_group aldrig sätts in i config-tabellen när man uppgraderar från 1.1.*. Prova sätta in en rad i config-tabellen med config_name satt till o_default_user_group och conf_value satt till 4.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Registreringsproblem

config_name = o_default_user_group
conf_value = 4

+ tog bort *.php from /cache och ta-da, nu verkar det fungera som det ska! big_smile

Re: Registreringsproblem

Skönt smile

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."