1

Topic: Användargrupper

Det forum jag kör skulle må väldigt bra av att kunna begränsa access till vissa forum till vissa användare. Snyggast sköts väl detta av någon form av användargrupper.

Är detta planerat att implementeras snart?
Om inte, lust att ge mig lite hints om hur jag ska fixa det själv? Jag tänkte mig ett system som liknar ett förenklat unix user/group-system. Typ lägga till en databastabell för grupper och ersätta det här med status 0,1 eller 2 med att låta användare tillhöra olika grupper, som har tillgång till olika saker.

Typ ersätta isAdmMod() med nåt i stil med isInGroup($user, $group) som returnerar false/true beroende på om användaren tillhör gruppen man frågar efter, och basera access på det.

vad tror ni?

Re: Användargrupper

Användargrupper kommer kanske läggas till någon gång i framtiden. Räkna inte med det till 1.0 dock. Problemet är att det inte bara är att slänga in några kolumner i databasen, sådana här saker måste administreras på något sätt också.

Eftersom det tillkommit en del medlemmar sedan jag sa detta sist tar jag det en gång till. Tanken med PunBB är inte att det ska konkurrera med vBulletin eller phpBB vad gäller funktionalitet. Grundidén bakom PunBB är snarare att göra ett forum som INTE har så in i helvete mycket features så att det blir tungdraget och "svårsurfat". Personligen tycker jag det har en del meningslös funktionalitet redan (t.ex. titlar som kommer i RC1), men jag har fått göra lite kompromisser då efterfrågan varit för stor.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by _3fps 2003-02-03 01:27)

Re: Användargrupper

Jag tror att jag i allafall ska försöka se efter om det är ett projekt har klarar/har tid med.

Något speciellt du tycker jag ska tänka på? Jag kan tänka mig att det blir svårt att göra någon så stor förändring och kunna uppgradera till senare versioner(av PUN dvs)..
Borde man inte (istället för en textfil med instruktioner för kodändringar) kunna göra en patch, i stil med dom patchar man tex uppgraderar linuxkernelkoden med

Re: Användargrupper

_3fps wrote:
Jag tror att jag i allafall ska försöka se efter om det är ett projekt har klarar/har tid med.

Något speciellt du tycker jag ska tänka på? Jag kan tänka mig att det blir svårt att göra någon så stor förändring och kunna uppgradera till senare versioner(av PUN dvs)..

Tja, du kan ju fundera över saker som:

1. Ska man kunna vara medlem i flera användargrupp?
2. Vad ska i så fall hända om rättigheterna i dessa grupper "kolliderar"?
3. Ska man själv kunna gå med i vissa grupper eller ska admin/moderator hålla i detta helt och hållet?
4. Kommer det påverka prestanda och i så fall hur mycket?

Det finns mer, men jag måste sticka nu :-)

_3fps wrote:
Borde man inte (istället för en textfil med instruktioner för kodändringar) kunna göra en patch, i stil med dom patchar man tex uppgraderar linuxkernelkoden med

Jo, men det blir problem när man har flera moddar som påverkar samma kod.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: Användargrupper

Jag skulle bara vilja säga att jag skulle uppskatta användargrupper. De är trots allt användbara på vissa forum. Men inte alla, kanske man skulle kunna konfigurera i servern om man ska använda anvädargrupper eller inte.

Men du gör som du vill, du vet nog bäst.

Re: Användargrupper

vet inte om jag har nämt det heller, men grupper tycker inte jag skulle sitta helt fel heller smile

Re: Användargrupper

Jag tror att grupper skulle förvirra mig wink

Lite jobbigt när man har några tusen användare också.. fast det kanske ni har löst på något fint sätt? smile

Re: Användargrupper

Cactuz wrote:

Jag tror att grupper skulle förvirra mig wink

Lite jobbigt när man har några tusen användare också.. fast det kanske ni har löst på något fint sätt? smile

jag rättar dig: "fast det kanske kennel har löst på något fint sätt?"

wink

vet inte varför de skulle förvirra, man lär väl ha så att man har en defaultgrupp så att allt är som de är nu tex, SEN om man vi ändra så kan man de smile

9 (edited by Frank H 2003-07-31 15:42)

Re: Användargrupper

*bump* big_smile

grupper är en sak som jag gärna skulle se inom en mycket snar framtid, eftersom forumet jag bygger upp just nu, gärna skulle kunna gruppera lite folk, samt ge rättigheter till olika forum beroende på grupp, för admin&mod räcker inte riktigt till ... tyvärr... och jag vill helst slippa att använda phpbb eller dyl (har använt det förut, men ogillade det)

dessutom när man har några moderatorer på forum, blir det rätt tjockt ... skulle vara trevligare att bara ha ett gruppnamn istället för 8 namn inklämda ...

Re: Användargrupper

Jo, jag vet att användargrupper är något som måste göras förr eller senare, men jag är inte direkt sugen på att göra det (inte nu iaf). Det kommer bli väldigt mycket jobb. Alla rättighetskontroller som görs i forumet nu måste skrivas om. Sen måste administrationsgränssnittet utökas för administration av grupperna (detta är ett mastodontjobb). Phew!

Edit: Se även mitt inlägg ovan om en del av de problem som man måste tackla.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Användargrupper

Kennel wrote:
Tja, du kan ju fundera över saker som:

1. Ska man kunna vara medlem i flera användargrupp?
2. Vad ska i så fall hända om rättigheterna i dessa grupper "kolliderar"?
3. Ska man själv kunna gå med i vissa grupper eller ska admin/moderator hålla i detta helt och hållet?
4. Kommer det påverka prestanda och i så fall hur mycket?

Sant ...

1. Ja det tycker jag
2. Beror hur man sätter rättigheter, kan ha ett val för hela forumet om allow o deny ordning. Jag tar hellre Allow override... så att säga.
3. Tja, inte så hemst mycket mer, en flagga i databasen o kanske 2 php sidor mer? Men just denna klarar jag mig utan smile
4. Ja, både på gott o ont. Kommer troligtvis ge en lite längre tid innan man vet om man får eller inte får komma åt det man försöker komma åt, men man kan då göra flera 'gömda' forum åt olika grupper av människor. Vilket i mina ögon i slutändan ökar prestandan (gissa vd jag behöver den till) big_smile

Re: Användargrupper

Jag ska skriva en mod så man kan låsa vissa forum till imorgon eller nåt så det blir tyst på er wink

Re: Användargrupper

bra, då slipper jag  (admin delen av attachments var klart o-kul) big_smile