1

Topic: Mera konfigurationsmöjligheter

Det borde vara lättare att skapa nya färgscheman. Man borde kunna ändra färgerna på olika delar av forumet i ett förhandsgranskningsläge. Nu får man ju sitta och gissa sig till vilka koder i CSSen som ändrar vad, genom att byta dem till skrällgult och sedan kolla hur det blir.

Jag skulle även vilja ha möjlighet att ta bort vissa delar av forum-upplägget, t ex vill jag i mitt forum inte visa kategorier överhuvudtaget, för jag har bara en kategori. Den tabellrutan och ett par st till skulle jag vilja ta bort helt, men det går ju inte för att jag inte kan PHP...

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Vill du ha fler och mer avancerade konfigurationsmöjligheter får du tyvärr välja ett annat forum. Det finns forum som har mängder med konfigurationsmöjligheter, men de är, av just denna anledning, inte lika snabba som punbb. Jag föreslår att du tar en titt på något av följande:

www.vbulletin.com
www.invisionboard.com
www.phpbb.com

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Kan du visa mig hur jag ändrar lite i utséendemallen då? Så att jag får bort de onödiga tabellraderna t ex? Och kategori-titeln.

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Tja, ta en titt i de script som är berörda. Ska du ta bort raden med kategorin är det index.php som gäller.

Onödiga tabellraderna?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Inloggad som KOJV.
Du var senast här: Igår 23:10:22

Sen är det en tom tabellrad. Sen kommer den tabellrad där det står "Forum Trådar Inlägg Senaste inlägget Moderatorer"

Den där tomma tabellraden tycker jag är onödig. Varför finns den där?

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Aha, den. Ja, den är där för att utseendet på forumet ska vara konsekvent. Just denna rad fylls ju på med information på de övriga sidorna. När man t.ex. går in i ett forum kommer det upp lite länkar och info om vem som modererar forumet i fråga. Att ta bort den bara för index-sidan skulle ju se konstigt ut.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Jag håller inte med om det där sista, men om den finns där för att det är enklast att ha den med även på index så ok... då förstår jag i alla fall varför den finns där.

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

Nej, inte för att det är enklast, för att jag tycker det är snyggast. Eftersom alla script har raden i fråga är det väl vettigare att den är med även i index.php trots att den råkar vara "tom"? Den fyller ju även den funktionen att den separerar "huvudet från kroppen".

Du får dock så gärna ta bort raden om du vill det. Ta en titt på index.php. Du behöver inte kunna PHP för att ta bort några rader.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

9

Re: Mera konfigurationsmöjligheter

PHP är rena grekiskan för mig, trots att jag är ganska hemma på HTML.  :->