1

Topic: Forumet är för brett!

Mitt forum är några pixlar för brett av nån anledning... så det blir en scrollbar på horisontalen, som man måste använda för att läsa sista ordet till höger.

Vad beror det på?

http://www.irl.kojv.net

2 (edited by gribber 2003-02-14 11:17)

Re: Forumet är för brett!

funkar utmärkt här.

edit: va kör du för upplösning? bilden längst upp är ganska bred..

Re: Forumet är för brett!

Det har med din frame att göra. Jag har sett liknande problem i andra forum. Jag tycker för övrigt att du ska fimpa framen. Det är otroligt enerverande när man inte ser URL:en till den sida man tittar på.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

4

Re: Forumet är för brett!

Jag kör 1024x768.

Vilken frame, Kennel? Menar du framen som uppstår via kojv-domänen? Nope.. det blir samma fast man går direkt till http://kojv.freeweb.bz/pun/index.php

Menar du att det finns en frame där? För isf kan jag inte göra något åt det, tyvärr...

Re: Forumet är för brett!

Nej, det blir inte samma om man går direkt till: http://kojv.freeweb.bz/pun/index.php

Iaf inte för mig. Problemet uppstår bara om jag går till http://www.irl.kojv.net/

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

6

Re: Forumet är för brett!

Ok, för mig blir det nästan värre om jag går direkt dit.

Re: Forumet är för brett!

Mycket konstigt. Vilken browser använder du?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

8

Re: Forumet är för brett!

IE 5.5 och Opera 6.

Nu klippte jag av logon ytterligare, så att den blev 850 pixlar bred istället för 960. Då upphörde problemet på direktadressen.

Men på kojv-adressen är det fortfarande likadant. Varför ställer domänens fram till det sådär? Och varför lägger sig forumet med marginaler mot uppåt och vänster på direktadressen?

Re: Forumet är för brett!

Tja, jag tog en titt på din frameset och den ser ut såhär:

<frameset rows="100%,*" frameborder="0" border="0" framespacing="0" marginwidth="0" marginheight="0">
  <frame name="thepage" src="http://kojv.freeweb.bz/pun/index.php" marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="no" framespacing="0" border="0">

marginwidth, marginheight och framespacing kan nog ha med saken att göra.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

10

Re: Forumet är för brett!

Ok, men det förklarar inte varför forumet blir för brett via kojv.net

Re: Forumet är för brett!

Jo? När du går till www.irl.kojv.net, så hamnar man i en frame. Tar man bort marginwidth="0" och marginheight="0" i frameset för denna frame, så är problemet löst.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

12

Re: Forumet är för brett!

Men det är ju knasigt. marigin'arna borde ju *motverka* att forumet blir för brett / långt åt höger.

Hur som helst tror jag inte att jag kan göra något åt det där... för det är inte jag som styr framen, den ligger hos min domän-leverantör. Jag kan rikta domänen direkt till en annan huvudwebserver men det har jag ingen lust med eftersom att jag inte har råd att betala för seriöst webutrymme och ingen möjlighet till egen server.

Så... kan inte du koda om forumet lite så att det inte kruppar för att en frame tvingar ut det längst upp till vänster?

Re: Forumet är för brett!

Alltså, nu fattar jag inte längre. Om jag går till http://www.irl.kojv.net/ så ser jag inga problem. Minskar jag storleken på fönstret lite, så dyker den horisontella scrollen upp, men det är pga att du har en stor bild i headern.

Vill du undvika att sidan går "ända ut i marginalen", så kan du t.ex. lägga en table med lite cellpadding runt hela forumet i din include/template.pun

Trust me, det är ingen fel på forumet i sig.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

14

Re: Forumet är för brett!

Jag har förminskat header-bilden. Jag får scroll direkt på maximerat fönster, kör 1024x768.

Jag vill helt undvika att få en horisonell scroll, går det på nåt vis?

Re: Forumet är för brett!

Prova att "wrappa" hela forumet i en tabell. Öppna include/template.pun. Lägg till följande innan {pun_main}:

<table class="pun_plain" cellspacing="0" cellpadding="10"><tr><td>

och följande efter {pun_main}:

</td></tr></table>
"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

16

Re: Forumet är för brett!

Ok, det hjälpte tyvärr inte... forumet blir inte värre av det, men den horisontala scrollen kvarstår.

<font face="Independence Day"> Target remains. I repeat, target remains. </font>

Re: Forumet är för brett!

Hmm. Jag vette fan vad som är fel faktiskt. Jag ser iofs att du placerat din egen HTML-kod lite fel. Den ska ligga i body-taggen och inte i head-taggen.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

18

Re: Forumet är för brett!

Ok, får pröva det... *pillar* Nope det hjälpte inte att flytta den. Däremot fick jag, inspirerad av dina table-tips, idén att tvinga in forumet i en table med fixerad bredd. Det funkade! Eftersom att jag gjorde tabellen 1000 pixlar bred så finns det fortfarande en horisontal scrollbar, men man behöver inte använda den för att läsa breda inlägg.

Tack för hjälpen!

Re: Forumet är för brett!

Prova en sak till. Ändra din table så att den ser ut såhär:

<table width="100%" border="0" cellpadding="10" cellspacing="0">

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

20

Re: Forumet är för brett!

Jag vill inte ha någon padding om jag inte behöver. Vad ska det vara bra för?

Re: Forumet är för brett!

Aja, det är bara en smaksak. Jag tycker personligen att det är fult när tabellerna går ända ut ut kanterna.

Funkar det om du sätter 100% istället för en fast storlek? Jag sökte nämligen på detta på phpbb.org och hittade ett antal trådar där folk hade samma problem med phpbb och lösningen skulle tydligen vara att "wrappa" allting i en table med width="100%".

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

22

Re: Forumet är för brett!

Det funkar. Men då blir det också lite utanför. 98% är däremot lagom.

Tack för din hjälp hur som helst!