1

Topic: Går inte att avregistrera.

Det går inte att avregistrera sig från ett Pun-forum där man är bannad. Helt klart att betraktas som en bugg.

Re: Går inte att avregistrera.

Tja, jag har då aldrig stött på ett forum där man kan göra detta. Har alla forum denna "bugg"?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Går inte att avregistrera.

Jag vet inte... trots allt så blir jag inte bannad från forum *varje* vecka... tyckte det var klart überfult iaf. Om man blir osams med en forum-admin och bannad från forumet kan man inte göra ett skit där, inte läsa forumet eller ens ändra sin profil. Man borde ha rätt att *läsa* fastän man blivit bannad, och man borde absolut ha rätt att avregistrera sig om man inte vill ha mer med forumet att göra.

Re: Går inte att avregistrera.

Att bannade medlemmar skulle ha läsrättigheter och/eller rättigheter att redigera sin profil tror jag nog du är ganska ensam om att önska. Om man vill avregistrera sig får man väl skicka ett mail till admin och fråga snällt?

Jag kan tillägga att jag under min tid som moderator på Sweclockers kanske fått en eller två förfrågningar från medlemmar som vill bli borttagna. Det är med andra ord ingen direkt vanlig företeelse.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: Går inte att avregistrera.

Ptja... jag förstår inte varför en bannad medlem ska finnas kvar mot sin vilja. Man kan ju låta hans ip fortsätta vara bannat ändå, fastän man tar bort användaren och alla skrivna inlägg. Om han registrerar sig på nytt, under ett nytt namn och ip, måste man ju ta tag i det då, likväl som man måste om han byter namn och ip och skriver nya oförskämdheter emedan hans gamla användare ligger kvar i databasen.

Om en användare betér sig illa vill man ju inte ha hans störande inlägg liggande kvar i forumet och ge det en dålig stämning?

Vidare så förstår jag inte alls varför en bannad medlem skulle hindras från att läsa forumet. Han har väl lika stor rätt till det som någon som inte alls har registrerat sig.

Re: Går inte att avregistrera.

KOJV wrote:
Ptja... jag förstår inte varför en bannad medlem ska finnas kvar mot sin vilja. Man kan ju låta hans ip fortsätta vara bannat ändå, fastän man tar bort användaren och alla skrivna inlägg. Om han registrerar sig på nytt, under ett nytt namn och ip, måste man ju ta tag i det då, likväl som man måste om han byter namn och ip och skriver nya oförskämdheter emedan hans gamla användare ligger kvar i databasen.

Mot sin vilja? Vill han inte vara medlem längre är det bara fråga en administratör.

KOJV wrote:
Om en användare betér sig illa vill man ju inte ha hans störande inlägg liggande kvar i forumet och ge det en dålig stämning?

Vill moderatorerna/administratörerna inte ha kvar inläggen tar de bort dem och/eller användaren.

KOJV wrote:
Vidare så förstår jag inte alls varför en bannad medlem skulle hindras från att läsa forumet. Han har väl lika stor rätt till det som någon som inte alls har registrerat sig.

För att en ban (iaf i 99% av fallen) är en bestraffning. Man vill stänga ute medlemmen i fråga från forumet.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7 (edited by KOJV 2003-03-09 00:23)

Re: Går inte att avregistrera.

I det aktuella fallet fick jag ligga kvar mot min vilja. Admin vägrade radera min användare. Jag fick nyttja min förmåga till en välbalanserad blandning av olaga hot och gammalt hederligt tjat, under närmare 1½ timme, innan jag lyckades övertala honom. Hade han varit vuxen och inte fallit för trycket hade jag förmodligen tvingats bli riktigt otrevlig. Det känns inte riktigt bra att det kan bli på det viset, för att du programmerat forumet knasigt, och kan fixa det ganska enkelt...

När det gäller ban så är det fullt tillräckligt med skrivförbud. Det främjar syftet med en ban - att få bort användaren från forumet. Jag vidhåller att den bannade har rätt att läsa, ty det är ju troligt att man i ett mindre forum diskuterar hur och varför den bannade blivit bannad.

Re: Går inte att avregistrera.

KOJV wrote:
I det aktuella fallet fick jag ligga kvar mot min vilja. Admin vägrade radera min användare. Jag fick nyttja min förmåga till en välbalanserad blandning av olaga hot och gammalt hederligt tjat, under närmare 1½ timme, innan jag lyckades övertala honom. Hade han varit vuxen och inte fallit för trycket hade jag förmodligen tvingats bli riktigt otrevlig. Det känns inte riktigt bra att det kan bli på det viset, för att du programmerat forumet knasigt, och kan fixa det ganska enkelt...

Om PunBB är "knasigt" programmerat så är alla andra diskussionsforum som jag någonsin provat också knasigt programmerade. Jag har aldrig stött på ett forum där en bannad användare kan radera sitt eget konto. Som moderator på ett stort forum kan jag dessutom säga dig att jag verkligen inte skulle vilja att bannade användare skulle kunna göra detta.

KOJV wrote:
När det gäller ban så är det fullt tillräckligt med skrivförbud. Det främjar syftet med en ban - att få bort användaren från forumet. Jag vidhåller att den bannade har rätt att läsa, ty det är ju troligt att man i ett mindre forum diskuterar hur och varför den bannade blivit bannad.

Det är din uppfattning. Jag tror nog däremot att majoriteten tycker att den ban faktiskt ska vara en ban, mao. en portning.

Som du själv skriver är det mycket möjligt att man diskuterar "hur och varför den bannade blivit bannad". Detta är ju knappast något man vill att personen i fråga skall kunna se.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

9

Re: Går inte att avregistrera.

Japp, då är väl alla forum knasigt upplagda ang denna detalj då.

Vad spelar det för roll om användaren kan radera sitt konto? Hans ip är ju ändå bannat från nyregistrering eller skrivning via andra konton. Sen kan man kanske hävda att det är annorlunda om man har ett riktigt stort forum - men så gör sakfrågan konfigurerbar då! Se till att man kan banna på olika sätt, dels banna från skrivning, dels från läsning, dels till uppdatering/radering/nyregistrering av profil.

Varför ska den bannade inte få tillgång till de diskussioner som följer hans ban? Det tycker jag verkar oseriöst, jag vill inte ha ett forum där folk kan snacka skit om andra efter behag, bara för att dom vet att den de pratar om inte kan läsa vad de skriver.

Re: Går inte att avregistrera.

KOJV: Det är väll bara sätta igång o modda wink

11

Re: Går inte att avregistrera.

Lätt för dig att säga. Jag kan ingen PHP.

Du har ju "PunBB modder" som signatur... så du kan väl fixa mina önskemål? Frågan är hur vi tvingar resten av världen att använda din moddade version.  :->

Re: Går inte att avregistrera.

KOJV wrote:
Japp, då är väl alla forum knasigt upplagda ang denna detalj då.

Enligt din definition av knasigt, ja.

KOJV wrote:
Vad spelar det för roll om användaren kan radera sitt konto?

Det kanske innehåller information som kan vara bra att ha kvar om man t.ex. skall driva frågan vidare (involvera polisen) eller information som underlättar upptäckt av eventuella omregistreringar.

KOJV wrote:
Hans ip är ju ändå bannat från nyregistrering eller skrivning via andra konton.

Man vill och kan inte alltid banna en användares IP. I många fall delar nämligen användare på IP-adresser.

KOJV wrote:
Varför ska den bannade inte få tillgång till de diskussioner som följer hans ban? Det tycker jag verkar oseriöst, jag vill inte ha ett forum där folk kan snacka skit om andra efter behag, bara för att dom vet att den de pratar om inte kan läsa vad de skriver.

Säg ett system där det är praxis att man trots att man blivit avstängd/bannad ändå kan läsa/höra allt som sägs. Användare blir ju avstängda "for a reason".

Jag är ledsen, men dessa ändringar kommer endast existera i form av en mod (förutsatt att någon gör en mod) då jag tycker dina förslag är minst sagt tokiga. Jag misstänker dessutom att jag inte är ensam att tycka detta.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Går inte att avregistrera.

sunda åsikter kennel. håller med dej jag.. är man bannad så är man.

säg att du skulle bli avstängd från skolan. inte lär du få gå dit och bara lyssna på lektionerna..

14

Re: Går inte att avregistrera.

Kennel, men varför inte göra ban-funktionen lite mer konfigurerbar? Dvs göra så att man kan banna en användare på flera olika nivåer. Det skulle nog uppskattas av alla.

Spetero, om det på något vis vore praktiskt möjligt att hindra en elev från att öppna käften eller interagera med andra elever och lärare, utan att hindra honom från att ta del av lektionerna, så kan jag garantera att man väljer denna form av "portning" i 99 fall av 100 där en elev bråkar så mycket att en avstängning är aktuell.

Re: Går inte att avregistrera.

KOJV wrote:
Kennel, men varför inte göra ban-funktionen lite mer konfigurerbar?

Varför inte lägga till PM, announcements, flashiga javascript-kontroller för bbcode, fler moderatorfunktioner, dynamiska usergroups, sessions, stöd för fler databaser, backup-funktion etc etc? För att det tar tid, måste testas och i slutändan gör forumet mer tungdraget och mer svårhanterligt.

Att utöka ban-funktionen så att man kan definera "hur långt den sträcker sig" är ingen dum idé, men den hamnar inte långt upp på TODO-listan.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

16

Re: Går inte att avregistrera.

Vad för coola funktioner har du på TODO-listan som ska fixas till härnäst, då?