1

Topic: Forumet har gått sönder! :-(

www.irl.kojv.net

Det går inte längre att få fram listor på topics! Värsta error blir det!

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Slå på debug i include/common.php. Då kommer du få ett lite vettigare felmeddelanden.

Slår på debug gör du genom att ta bort // i början av raden:

//define('PUN_DEBUG', 1);

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Nope, det blir samma error ändå, kolla själv...

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Ja, det blir samma fel, men det blev ett mer uttömande felmeddelande och nu vet jag vad som är fel :)

Errno 145 betyder "Table was marked as crashed and should be repaired". Det du måste göra är att köra REPAIR TABLE på topics-tabellen. Har du phpmyadmin eller liknande är det busenkelt. Bara markera tabellen och kör repair på den.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Hur reparerar jag i Phpmyadmin då? Verkar inte så busenkelt som du säger... det närmaste jag hittar är "optimera tabell" men det och Visa och allt annat är inaktiverat eller genererar error 145. Istället för MyISAM står det "används" på tabellen punirltopics.

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Såhär:

http://punbb.org/stuff/phpmyadmin.png

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Det alternativet har jag inte. Jag har Radera, Töm, Utskriftsvänlig visning, Optimera tabell.

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Hmm, ok. Man kanske måste vara inloggad som root. Är du det?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

9

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Inte vad jag vet... hur blir man inloggad som root? Det är en polares server... ska han vara inloggad som admin i Windows och göra detta eller?

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Nej, han ska logga in i MySQL som root. Kan du kanske be honom göra det åt dig?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

11

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Ja... men medan jag väntar på att han ska vakna till och kolla sin ICQ, testar jag att ladda hem en ny version av myadmin... den verkar gammal, nämligen.

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Jag tvekar på att det hjälper. Jag förmodar att du har fått ett användarnamn och ett lösenord som du loggar in i mysql med (det du skriver i config.php för forumet). Är användarnamnet där inte root, så kan du nog fan inte köra repair.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

13

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Ok... va dåligt att man inte kan komma åt att reparera sin egen tabell.

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Prova en annan sak. Klicka på SQL-länken i phpmyadmin så du kan skriva in en egen query. Skriv följande i rutan och kör:

REPAIR TABLE irltopics

Går det?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

15

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Det går säkert, för nu finns reparations-alternativet där.

Kan alltså meddela att phpmyadmin 2.2.6 inte har någon repareringsfunktion. Har nu 2.5.1 och det funkar fint.

Min tabell är reparerad och allt verkar frid och fröjd. Frågan är bara om något inlägg försvunnit från mitt forum.

16

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Å du... tack för hjälpen!

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Där ser man. 2.2.6 är iofs jävligt gammal :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

18

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Det var den versionen som fanns när jag började med Pun.  :-p

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Aja, skönt att det löste sig iaf. Nu får du springa och klaga på MySQL AB att deras databaser kraschar i tid och otid :)

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

20

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Hehe... det var iofs första gången det hänt för mig.

21

Re: Forumet har gått sönder! :-(

Btw... en tjej skrev ett inlägg när databasen pajade. Hennes inlägg försvann. Men vafan, vi slapp ju iaf återgå till senaste backup sen 1 juni!