Topic: Fick ett mail av en användera på forumet, begäran om nytt lösenord.

Han hade fått detta felmeddelande när han skulle ansöka om ett nytt lösenord

An error was encountered
Error: Unable to send e-mail. Please contact the forum administrator with the following error message: "554 : Recipient address rejected: Relay access denied ". 

Vad är det som gick galet?

Testade själv och det fungerade aldelss utmärkt då.

Re: Fick ett mail av en användera på forumet, begäran om nytt lösenord.

Använder du en lokal SMTP-server eller har du skrivit in en extern sådan i admin/options? Om du använder en extern servern så kan det mycket väl vara så att den inte tillåter s.k. relay. Dvs. att man skickar mail med den från yttre "källor". En del SMTP-servrar tillåter relay om man först "loggar in" med POP. Jag tror t.ex. att Bredbandsbolaget har det så. Om man ska skicka ett mail med en sådan SMTP-server så måste man först "kolla sin mail" med POP.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Fick ett mail av en användera på forumet, begäran om nytt lösenord.

Det funkar för mig att ansöka om nytt lösenord, och för en annan också. Kan det vara för att mailadressen som skickas till är inom samma isp ?

4 (edited by pettan 2003-07-29 09:14)

Re: Fick ett mail av en användera på forumet, begäran om nytt lösenord.

Jepp testade precis och så är det.

hur skulle man lätt kunna lösa detta?
Man kanske måste starta upp en smtpserver, vad finns det för några till linux?

Re: Fick ett mail av en användera på forumet, begäran om nytt lösenord.

Jag använder själv Postfix. Den är kraftfull men ändå väldigt enkel att konfigurera. Om man enbart skall använda Postfix för att skicka mail med (som jag gör) så behöver man inte konfigurera alls. Bara dra igång det med standardinställningarna så funkar det.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."