1

Topic: Kolla om man är inloggad

Hur gör man det?
I kod alltså.
jag vill visa en viss meny om man är inloggad, en annan om man inte är inloggad.

Re: Kolla om man är inloggad

Menar du i PunBB-koden? I include/common.php sätts en variabel som heter $cookie['is_guest']. Denna kan du kontrollera för att se om personen är en gäst eller om han/hon är inloggad. Är han/hon inloggad finns $cur_user som innehåller den personens profil.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3

Re: Kolla om man är inloggad

Jag får det inte att fungera.

<?
include '../forum/include/common.php';
if ($cookie['is_guest']){
echo "hejsan";
}else{
echo "utloggad";
}
?>

Det är väl så du menar?

om du undrar ligger den filen i root/meny/testfil.php
och forumet ligger under root/forum/

Re: Kolla om man är inloggad

Ja, fast tvärtom. Om is_guest är 1 så är användaren en gäst och alltså inte inloggad.

Om du får problem med att PHP inte hittar filer som inkluderas i common.php, så kan du prova att göra såhär istället:

set_include_path(get_include_path().':../forum');

Sen behöver du inte ange sökvägen till forum-katalogen när du inkluderar. Alltså:

include 'include/common.php';

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5 (edited by Woppe 2003-08-03 10:42)

Re: Kolla om man är inloggad

Jag får det fortfarande inte att funka.. Det skrivs inte ut nånting.
jag provade att lägga till en till echo för att se att det int är nåt annat vajsing, men det skrivs ut.

<?
error_reporting(E_ALL);
echo "tjenna";
include '../forum/include/common.php';
if ($cookie['is_guest']){
echo "utloggad";
}else{
echo "ej inloggad";
}
?>

Vad kan vara fel??

Edit: Källan till filen ser ut så här:

tjenna

Re: Kolla om man är inloggad

Aha, hmm. Någonstans i common.php avslutas alltså skriptet. Kan du kanske testa lite och placera ut echo-satser på lite olika ställen i common.php och på så sätt ta reda på vad det falerar?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

7

Re: Kolla om man är inloggad

// Make sure no one attempts to run this script "directly"
if (!defined('PUN'))
    exit;

Jag gissar att det är det där som krånglar.
Hur definierar jag Pun, så att det inte exit.ar?

Re: Kolla om man är inloggad

include '../forum/config.php';

innan du inkluderar common.php

Re: Kolla om man är inloggad

Alternativt titta i config.php hur det görs där om du inte vill/behöver inkludera config.php.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

10

Re: Kolla om man är inloggad

Ah, nu har jag fått det att funka, efter lite ytterligare hjälp av cactuz.