Topic: Får man använda PUN's skickamailfunktion

Som topic säger. Är det tillåtet att använda PUNs funktion för att skicka mail fritt? Jag behöver en sådan funktion som skickar email med en smtp som kräver autensiering och finner puns funktion väldigt smidig. Så återigen. Får man använda den fritt till egna projekt?

Re: Får man använda PUN's skickamailfunktion

Ja, förutsatt att du följer licensen GPL. Det licensen säger är att om du använder kod från PunBB i ditt eget projekt och sedan släpper ditt projekt, så måste även ditt projekt släppas under GPL. Om du enbart kommer använda koden för interna lösningar, så är det alltså fritt fram.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Får man använda PUN's skickamailfunktion

Jag får alltså som jag tolkar det inte tjäna pengar på nått projekt där jag har använt koden?

4 (edited by Tuna 2003-12-22 20:44)

Re: Får man använda PUN's skickamailfunktion

Du får använda delar av PunBB (eller annat GPL-projekt), men då måste du själv släppa din kod under GPL. Undantaget är väl om du enbart använder programmet själv.
Som jag förstått får du sälja PunBB men frågan är hur du ska tjäna pengar på det, då du måste distribuera källkoden (inte bara för att det är PHP, men för att det är GPL) :P

"What in the hell happened here...You guys have too much time on your hands"

Re: Får man använda PUN's skickamailfunktion

Hur fixar man en GPL licens då? Kostar det något?

Så man kan alltså skapa om punBB till så man vill ha det och sedan skaffa en GPL och så är man helt laglig?

Re: Får man använda PUN's skickamailfunktion

spetero wrote:

Jag får alltså som jag tolkar det inte tjäna pengar på nått projekt där jag har använt koden?

Visst får du tjäna pengar. GPL:en begränsar dig inte alls från att tjäna pengar. Du kan ta PunBB, göra om det och ta betalt för din nya produkt. MEN! Du måste också släppa din kod under GPL, så vem som helst kan tanka hem ditt projekt och göra samma sak.

Bemärk också att GPL:en endast gäller om man faktiskt släpper sin produkt. Det är fullt lagligt att ladda hem PunBB, modifiera det och sen använda det utan att behöva släppa ändringarna.

Plogen wrote:

Hur fixar man en GPL licens då? Kostar det något?

Det kostar inget att sätta en licens på det man släpper. Det är bara en fråga om att klistra in en liten bit text överst i alla källkodsfiler samt att skicka med en textfil med den kompletta licensen i alla arkiv. Här kan du läsa mer:

http://www.gnu.org/licenses/gpl.html

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."