Topic: Problem med användarnamn

Hej!

Driver ett forum där det ibland används "konstiga" tecken i användarnamnet.

En heter t.ex. "Petri.??" utan ". Det går inte att söka på honom t.ex.

Mycket irriterande att folk använder alla möjliga sorters tecken, jag tycker det borde begränsas mycket mer till kansek a-Ö, 0-9 _ och | kanske, men inte mycket mer.

I vilket fall, jag vill påpeka problemet med ? i användarnamnet iaf.

MVH Christian

Re: Problem med användarnamn

Jag provade precis att registrera mig i ett PunBB-forum med användarnamn et Petri.?? och det gick fint att söka efter hans inlägg med sökfunktionen. Jag bara skrev in Petri.?? i "Author"-rutan. Är det detta som inte fungerar för dig?

Kan du möjligtvis ge oss en länk till forumet i fråga, så vi kan testa själva?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

3 (edited by chrizz 2004-09-25 10:43)

Re: Problem med användarnamn

Hej. Jag söker efter användarnamnet i Admin-gränssnittet. Användaren har inte skrivit något inlägg i forumet dock, men prova själv att registrera med annat namn om du vill. http://www.garaget.org/forum

Edit: ser gärna att endast rickard registrerar sig så jag slipper en hög döda testkonton.

Re: Problem med användarnamn

Just nu försöker jag klämma fram en bra eregi-sträng för att lägga till i koden och utesluta allt förutom a-Ö, 0-9 _ | . och - .... men jag lyckas inte förstå mig på hur det funkar.

Re: Problem med användarnamn

Jag har registrerat mig som Rickard Andersson. Du kanske kan göra mig till tillfällig admin, så kan jag ta en titt? Jag kan nämligen söka efter Petri.?? utan problem i admin/users.

[0-9a-zåäö_|-\.] borde funka vad gäller ditt regex.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Problem med användarnamn

Du är admin nu.

Jag har en känsla av att det kan vara teckentabellen på servern som strular jag kan t.ex. inte skriva ? direkt i ett shell, eller söka på det, eller visa det i mysql direkt. Kan det ha nått med saken att göra?

Re: Problem med användarnamn

vad gäller strängen har jag provat nått liknande men får bara:
Warning: eregi(): REG_ERANGE in .... som resultat.

Re: Problem med användarnamn

Ja, det var mycket underligt. Jag vet ärligt talat inte vad som kan vara fel. Kanske är det en lite udda teckentabell i MySQL.

Prova:

if (preg_match('/^[\w|\-\.]*$/', $username))

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Problem med användarnamn

Tjena Chrizz & alla andra!

Vill (måste) berömma ditt fina Garage. *Kanon*

*Hare Gôtt*

/Lasse