Topic: Installation

Har försökt med såväl 1.2.8 som 1.2.9 nu men kommer ingen vart.

Efter att ha gått igenom install.php och lyckats så har databasen skapats, so far well. Men sen efter jag har skapat config.php i forum-rooten så kan jag inte nå forumet.

Jag får felmeddelandet att: "The file 'config.php' doesn't exist or is corrupt. Please run install.php to install PunBB first."

Config-filen ser ut såhär:

<?php

$db_type = 'mysqli';
$db_host = 'localhost';
$db_name = 'Forum';
$db_username = 'root';
$db_password = '******';
$db_prefix = '';
$p_connect = false;

$cookie_name = 'punbb_cookie';
$cookie_domain = '';
$cookie_path = '/';
$cookie_secure = 0;
$cookie_seed = '6e8b9edf';

define('PUN', 1);

Eftersom att jag får felet i såväl 1.2.8 och 1.2.9 så blir jag inte vidare klok. Själv har jag inte installerat någon punbb-forum sen många versioner sen då jag bara uppgraderat de jag haft.

För övrigt, ska köra forumet lokalt, så därav "localhost".

Pain can be pleasure if it's done right!

Re: Installation

Det kan inte vara så att du kör Windows och att windows av någon anledning lägger på en .txt-ändelse på filnamnet? Om man t.ex. försöker spara en ny fil i notepad som config.php, tror jag den lägger på .txt på slutet.

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

Re: Installation

Rickard wrote:

Det kan inte vara så att du kör Windows och att windows av någon anledning lägger på en .txt-ändelse på filnamnet? Om man t.ex. försöker spara en ny fil i notepad som config.php, tror jag den lägger på .txt på slutet.

Nej jag använder Linux (Fedora Core 4) och försöker köra forumet lokalt på min Apache-server.

Pain can be pleasure if it's done right!

Re: Installation

Ingen aning faktiskt. Det är inget rättighetsproblem?

"Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life."

5 (edited by Frank H 2005-10-31 16:13)

Re: Installation

inget strul med din browser som cachear en ej aktuell sida?

(tryck ctrl+F5 för att forcera omladdning, eller addera ?jibberich=12 i slutet av adressen för att forcera ev cache i Apache att refresha)

Re: Installation

Har försökt med att tömma cachen, så det är verkligen konstigt.

Pain can be pleasure if it's done right!